چکیده:
مقدمه: خودناتوانسازی از جمله عوامل دخیل در پیشرفت تحصیلی محسوب میشود و نیز از راهبردهای کمتر شناخته شدهای است که برای تبیین شکست به کار میرود. تحقیق حاضر با هدف پیشبینی خود ناتوانسازی تحصیلی بر اساس ترس از ارزیابی منفی، باورهای فراشناختی، کمالگرایی با توجه به نقش واسطهای جهتگیری هدف در دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه انجام شد.
روش کار: روش تحقیق حاضر توصیفی- همبستگی بود که در قالب الگوی معادلات ساختاری صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر ارومیه تشکیل میدادند که از این میان 827 نفر به عنوان نمونه به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند (413 نفر برای برازش مدل اصلی و 414 نفر برای مدل اندازهگیری). ابزارهای جمعآوری دادهها عبارت بودند از: پرسشنامه باورهای فراشناختی و پرسشنامه کمالگرایی، مقیاس خودناتوانسازی تحصیلی، فرم کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی و مقیاس جهتگیری اهداف. جهت بررسی دادهها از روش معادلات ساختاری و به طور خاص از روش بوت استرپینگ استفاده شد (001/0 = p و 037/0 = p).
یافتهها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری حاکی از آن بود که مدل ساختاری ارائه شده دارای برازش مطلوب میباشد و تمام شاخصهای برازش در حد مطلوب یا قابل قبول بودند و شاخص نیکویی برازش (GFI) 933/0 بود.
نتیجهگیری: با توجه به یافتهها نتیجهگیری میشود مدل ترس از ارزیابی منفی، باورهای فراشناختی و کمالگرایی پیشبینی کننده خود ناتوانسازی تحصیلی با نقش واسطهای انواع جهتگیری هدف میباشد.
واژههای کلید: باورهای فراشناختی، کمالگرایی، ترس از ارزیابی منفی، خود ناتوانسازی تحصیلی، جهتگیری هدف.
Abstract:
introduction: Self-handicapping is of the factors involved in academic achievement and also is of less known strategies used to explain failure. The present study was carried out by the purpose of predicting academic self-handicapping based on metacognitive beliefs, fear of negative appraisal and perfectionism regarding the mediating role of goal orientation in second period high school students of Urmia city.
Method: The methodology of this study was descriptive-correlational that was done through structural equation pattern. The statistical population of this research included all the second period high school students in Urmia among them 827 people were selected by randomized cluster sampling method (413 people for fit of the main model and 414 people for measurement model). The instruments of data collection included the followings: questionnaire of metacognitive, Hewitt & Flettchr('39')s perfectionism questionnaire, academic self-handicapping, goal orientation scale. In order to examine data, structural equation method and especially the method of Bootstrapping was used.
Results: The results of structural equation analysis indicated that the presented structural equation has good fit and all the indices have pleasant fit and good fit index was 0.933.
Conclusion: Regarding the findings it was concluded that the model of metacognitive beliefs, fear of negative appraisal and perfectionism predict academic self-handicapping by the mediating role of goal orientation.
Keywords: metacognitive beliefs, perfectionism, academic self-handicapping, goal orientation, students