چکیده:
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل ویژگیهای مدیریت شهری با لحاظ مدیریت جهادی در شهرداری
تبریز با روش کیفی انجام گرفت. بدین منظور ابتدا با استفاده از مصاحبه با خبرگان به بررسی ویژگیهای
مدیریت شهری با لحاظ مدیریت جهادی در شهرداری تبریز پرداخته شد و سپس با استفاده از روش داده
بنیاد عوامل موثر مورد شناسایی و دسته بندی قرار گرفت و بعد از آن از طریق روش دلفی، اعتبارسنجی
شد.
بنابراین در این تحقیق از روش تحقیق کیفی استفاده شده است که ترکیبی از روش داده بنیاد و دلفی
میباشد، در ابتدا با استفاده از روش سه مرحلهای داده بنیاد (کدگذاری باز، کدگذاری محوری و
کدگذاری انتخابی)، استفاده شده است. برای بررسی این هدف، برای مصاحبه از خبرگان شهرداری تبریز
در بخش مدیریت شهرداری تبریز تبریز به تعداد ١٥ نفر به روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب گردید و با
مصاحبه عمیق به جمع آوری اطلاعات پرداخته شد. در ادامه بعد از شناسایی و دسته بندی عوامل، جهت
سنجش اعتبار مدل و متغیرها از روش دلفی استفاده شد، جامعه پژوهش حاضر کلیه متخصصان یا خبرگان
مدیریت شهرداری تبریز به تعداد هشت نفر بودند، که درباره تجارت شهرداری تبریز صاحب نظر هستند.
یافتهها: برای تجزیه و تحلیل، روش داده بنیاد مورد استفاده قرار گرفت. ابتدا به کدگذاری اولیه پرداخته
شد و ٨٤ کد شناسایی شد و در مرحله بعد با اعمال تغییرات (ادغام و حذف)، سپس در مرحله دوم ١٨
مفهوم دسته بندی شد و نهایتا مفاهیم شناخته شده در پنج مقوله دسته بندی شد. نتایج دلفی در یک مرحله
مورد بررسی قرار گرفت و مفاهیم نهایتا نهایی شناسایی شد.
نتیجهگیری: بنابراین نتایج نشان میدهد که، مدل ارائه شده شامل عوامل ایرانی –اسلامی، عوامل فردی
شخصیتی، عوامل بین فردی، عوامل سازمانی و عوامل شهری بودند و جوانب مختلف را مدنظر قرار دادند و
در هریک از عواملهای شناسایی شده به زیرعواملها نیز توجه داشتند که جهت اجرای بهتر مدیریت
توصیه میشود مورد توجه قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
در مرحله دوم کلید واژهها در مفاهیم دسته بندی می شود که در جدول (2) آورده شده است: جدول (2) کد گذاری سطح دو (محوری) ردیف, شایستگی 1, حاکمیت ارزشهای دینی 2, اخلاقی مداری اسلامی -ایرانی 3, عدالت محوری 4, عملگرایی 5, پای بندی به اخلاقیات 6, روحيه جهادي 7, مدیریت افراد 8, بلوغ و شايستگي 9, هوش اجتماعی 10, تیم سازی 11, هدایتگری استراتژیک 12, هدایت بهینه منابع 13, هوش سازمانی 14, شهروندمداری 15, مدیریت بحران 16, هوش سیاسی 17, فراست کسب و کار 18, هوش فرهنگی وقتی که در دادهها، پدیدههای خاصی را مشخص شود، آنگاه مىتوان مفاهیم را بر محور آنها گروه بندی کرد.
جدول (3) کدگذاری سطح سه (انتخابی) عوامل, ردیف, شایستگی, پژوهش ها, مصاحبه عوامل ایرانی - اسلامی, 1, حاکمیت ارزشهای دینی, (, ( , 2, اخلاقی مداری اسلامی -ایرانی, (, ( , 3, عدالت محوری, (, ( عوامل فردی شخصیتی, 4, عملگرایی, (, ( , 5, پای بندی به اخلاقیات, (, ( , 6, روحيه جهادي, , ( عوامل بین فردی, 7, مدیریت افراد, (, ( , 8, بلوغ و شايستگي, (, ( , 9, هوش اجتماعی, (, ( , 10, تیم سازی, (, ( عوامل سازمانی, 11, هدایتگری استراتژیک, (, ( , 12, هدایت بهینه منابع, (, ( , 13, هوش سازمانی, (, ( , 14, شهروندمداری, , ( , 15, مدیریت بحران, (, ( عوامل شهری, 16, هوش سیاسی, , ( , 17, فراست کسب و کار, (, ( , 18, هوش فرهنگی, (, ( در اين مرحله بر اساس مروري بر ادبيات موضوع و شاخص های احصا شده از طریق مصاحبه جدول كاملي از عوامل ها و شاخص ها استخراج شد و همين جدول ملاك تهيه و تدوين اولين پرسشنامه نظرسنجي قرار گرفت.