چکیده:
ادبیات مقاومت و پایداری که حاصل مقاومت یک ملت در برابر تهاجمء حمله و اشغال متجاوزان استء» در عرص
اندیشه, اعتقاد» مشرب و مذهب بسیا رآهمیت دارد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای اشعا رکتب درسی فارسی
دور ابتدایی با نوجه به موّلفههای ادبیات مقاومت, ایثار و پایداری, انجا مگرفتهاست. روش این پژوهش اسنادی و
توصیفی-تحلیل محتواست. جامعة آماری پژوهش؛ اشعا رکتابهای فارسی (خوانداری) دورة ابندایی است که در سل
تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ چاپ شدماست. با نوجه به ماهیت موضوع و محدودیت جامعة آماری, از نمونهگیری صرفنظر
شد. عمدهترین نتایج پژوهش بیانگ رآن است که اشعا رکتب درسی فارسی دورة ابتدایی, بیشتر از نوع غنایی و فاقد
وزن عروضی و موسیقی بیرونی بوده و پربسامدترین درونمایة اشعار» تکید بر مولفههای وطندوستی و میهنپرستی
در قالب اشمار افتخارآمیز و پیروزمندانة ملی و میهنی است. پایههای اول و پنجم با سه موردء بیشترین تاکید را بر
این امر دارند و در بررسی کلی مولفههای مقاومت, ایثار و پایداری» پای ششم با شانزده موردء بیشترین فراوافی را
دارد. محتوای اشعار این کتب در زمینة شناخت ادبیات مقاومت, ایثار و پایداری, نسبا خوب است و بیشترین اشعار
پایداری» از سرودههای کبری هاشمی انتخابشدهاند.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف تحليل محتواي اشعار کتب درسي فارسي دورة ابتدايي با توجه به مؤلفه هاي ادبيات مقاومت ، ايثار و پايداري، انجام گرفته است .
پيش از اين ، پژوهش هاي قابل توجهي در زمينۀ ادبيات مقاومت ، ايثار و پايداري صورت گرفته است که در ادامه ، شماري از نزديک ترين آن ها به موضوع مقاله حاضر، مختصرا معرفيميشوند: صيادينژاد و همکاران (١٣٩٢)، به بررسي بازخواني انديشۀ بيداري اسلامي امام ٩٨ خميني (ره ) در اشعار مصطفي جمال الدين پرداختند.
توضيح اين که ابتدا ابعاد و مؤلفه هاي مفهومي ادبيات مقاومت ، ايثار و پايداري به کمک روش اسنادي از متون نظري و سوابق پژوهشي احصا و سپس فراواني ميزان توجه به آن ها در اشعار کتب درسي فارسي دورة ابتدايي بررسيشده است .
بنابر نتايج به دست آمده ، در محتواي اشعار کتب درسي فارسي، بيشترين توجه به اهميت و ضرورت مولفه هاي وطن دوستي و ميهن پرستي با ٧ مورد و حفظ دستاوردها و ارزش هاي انقلاب اسلامي و مبارزه با ظلم و استکبار ستيزي با ٦ مورد شده است و در مورد کل مؤلفه ها، در پايۀ ششم با ١٦ مورد فراواني، بيشترين توجه به مسئلۀ مقاومت ، ايثار و پايداري به چشم ميخورد.
نتيجه گيري بررسي و تحليل محتواي اشعار کتب فارسي دورة ابتدايي نشان داد که توجه به مؤلفه هاي مرتبط با مسئلۀ ادبيات مقاومت ، ايثار و پايداري در اين کتب درسي به صورت طبيعي و متوازن دنبال نشده است .