خلاصه ماشینی:
"در رپرتوآرهای نمایشی،میبینیم که هنوز به کرات ادیپ،الکترا و سایر تراژدیهای یونان اجرا میشود؛یعنی آن فکر آنقدر درست پایهگذاری شده است که ما امروز نمیتوانیم از این سیطره،خودمان را رها کنیم؛بنابراین وقتی از مدیریت تئاتر صحبت میکنیم باید ببینیم که چقدر به تئاتر توجه کردهایم تا بلافاصله نتایجش را بسنجیم و بگوییم انتخاب مدیر با رییس براساس شایستگی و یا براساس رابطه است؛بنابراین همه اینها تعریف خواهد شد.
از آن سو،«میرزا فتحعلی آخوندزاده»میگوید که تئاتر برای روشنگری است و برای اینکه عیب دولت و حکومت گفته شود و اینکه چگونه اجتماعی داشته باشیم و اگر روشنفکر به خدمت این هنر بیاید،جامعه رشد میکند.
ما سی سال پیش،چنین صدایی را نداشتیم و اصلا چنین دیالوگی وجود نداشت؛ بنابراین شما نگاه کنید تا پیش از انقلاب،بخش اعظم جامعه اصلا تئاتر نمیدید،مگر مخفیانه و یا در یک عروسی و گاه برای دیدن نوعی تئاترمذهبی که تعزیه است.
بررسی کردهاند که تئاترتا چه اندازه و تا کی میتواند مخرب باشد و تا چه اندازه و تا کی میتواند باعث اندوه شود و تا کی و تا چه اندازه میتواند باعث بیداری شود و به همین دلیل،بحث مدیریت به وجود آمده است تا بیابد که چگونه استعداد،بضاعت و قابلیت تئاتر را در جامعه پخش کند و جایگاه آن را تعریف نماید.
»گفتم:«چطور شما که اسپانیایی بودید مدیر این نگارخانه شدید؟»گفتند:«هیأت امنای این نگارخانه یک آگهی داده بود که اگر مدیری میتواند بیاید و یک فکر خلاق در اینجا داشته باشد و مخاطب آن را مثلا از روزی دویست نفر به هزار نفر تبدیل کند با ارایه رزومه و سوابق،میتواند مدیر اینجا شود."