چکیده:
گردشگری مذهبی مهمترین و پررونقترین انواع گردشگری در جهان است که در باورها و عقاید مردم ریشه دارد. آنچه گردشگری مذهبی را از دیگر انواع گردشگری متمایز میکند موضوع درک ارزشها و باورهای گردشگران است که رضایت و تمایلات رفتاری آنان را تحت تأثیر قرار میدهد. در این میان یکی از انواع منحصر بفرد گردشگری مذهبی، مراسم اربعین حسینی است که از ویژگیهای ارزشی خاصی برخوردار است. هدف از این تحقیق بررسی تأثیر ارزشهای درکشده، بر رضایت و تمایلات رفتاری گردشگران با توجه به نقش تعدیلگر باورها، در خصوص زائران اربعین حسینی است.
برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدل معادلات ساختاری استفاده شده است.
یافتههای تحقیق نشان میدهد که کیفیت مدیریت، ارزش احساسی، ویژگیهای فیزیکی و فعالیتهای مذهبی، بر رضایت گردشگران تأثیر مثبت و معناداری دارد و متغیر ارزش قیمت و ارزش اجتماعی بر رضایت زائران اربعین حسینی تأثیر ندارد. همچنین باورهای مذهبی در تأثیر ویژگیهای فیزیکی بر رضایت زائران نقش تعدیلگر ندارد، اما باورهای مذهبی میتواند تأثیر فعالیتهای مذهبی بر رضایت زائران را افزایش دهد و در این رابطه نقش تعدیلگر داشته باشد. آخرین نتیجه به دست آمده از این تحقیق، تأثیر معنادار و مثبت رضایت زائران بر تمایل رفتار آتی آنان است. در پایان، مقایسه نتایج حاصل از این پژوهش در زمینه اربعین حسینی با پژوهشهای مشابه در حوزه گردشگری به طور عام، و گردشگری مذهبی در مراسم حج به طور خاص، تفاوتهایی از ارزش درکشده از این سفر با سایر سفرها را آشکار میسازد.
Religious tourism is one of the prosperous forms of tourism, rooted in nations’ beliefs and opinions. What distinguishes religious tourism from other types of tourism are the tourists’ beliefs and perceived value that affect their satisfaction and behavioral tendencies. Here, Arba‘in Husseini Pilgrimage is one of the unique types of religious tourism that holds specific value features. The purpose of this research is to examine the impacts of perceived values on tourists’ satisfaction and behavioral tendencies according to the moderating role of beliefs regarding the pilgrims of Arba‘in Husseini. Structural equation modeling was used to examine the hypotheses. The results of this research show that management quality, emotional value, physical features, and religious practices have positive and meaningful effects on tourists’ satisfaction. However, price value and social value have no meaningful effects on the Arba‘in pilgrims’ satisfaction. In addition, religious beliefs have no moderating role in the effects of physical features on pilgrims’ satisfaction; but these beliefs increase the effects of religious activities on pilgrims’ satisfaction and play a moderating role. Moreover, pilgrims’ satisfaction displays meaningful and positive effects on their next behavioral tendencies. Finally, the comparison of the results of this research on Arba‘in Husseini with similar research on tourism in general, and religious tourism in Hajj in particular, reveals differences in perceived values of this journey with those of other journeys.