چکیده:
به طور سنتی سبک زندگی یک شخص به صورت محلی تعیین میشود و به آرامی تکامل مییابد. با این حال در قرن بیست و یکم جهانی شدن، کره زمین را یک دست میکند و سبک زندگی و سلیقه در سطح جهان تحت تاثیر قرار میگیرد و میتواند به سرعت تغییر کند. تعیین تاثیر جهانی شدن فرهنگی بر سبک زندگی گردشگران مذهبی بر تقاضای گردشگری حائز اهمیت است وسهم قابل توجهی در موفقیت تلاشهای بازاریابی مقصد دارد. پژوهش حاضر در راستای بررسی تاثیر جهانی شدن بر سبک زندگی گردشگران مذهبی در جهت پاسخ به سوالاتی نظیر اینکه چه رابطهای میان جهانیشدن فرهنگی و مولفههایش با سبک زندگی وجود دارد؟ و هریک از مولفههای جهانیشدن فرهنگی چه تاثیری بر سبکهای زندگی دارد؟ میکوشد. در این پژوهش از روش تحقیق کمی و پیمایش استفاده شده است و اطلاعات استفادهشده از طریق پرسشنامه به دست آمده است. جامعه آماری گردشگران مذهبی با دامنه سنی 18 تا 65 سال در سال 1398 بودند که در زمان گردآوری دادهها در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی8 حضور داشتند. روش نمونهگیری مورد استفادهشده در این پیمایش، تصادفی ساده است. حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران، 384 نفر برآورد شد. بر اساس نتایج حاصل از آمارهای استنباطی تحقیق، ارتباط بین جهانی شدن فرهنگی و سبکهای زندگی گردشگران مذهبی تایید شد. همچنین سبکهای فراغتی، آموزشی مدرن و فرهنگی بیش از سایر سبکهای زندگی از توان تبیین برخوردار بودند. ازاینرو نتایج به دست آمده در سطح چند متغیره، مولفههای جهانی شدن فرهنگی، روی هم 62 درصد از تغییرات سبک فراغتی، 56 درصد از تغییرات سبک آموزشی مدرن و نیز 32 درصد از تغییرات سبک فرهنگی را تبیین کردند.
Traditionally, one’s lifestyle is locally determined and evolves over time. However, in the 21st century, globalization unites the world, and lifestyles and tastes around the world are being affected and changed rapidly. Identifying the effects of cultural globalization on religious tourists’ lifestyles is important for tourism demand and makes a significant contribution to the success of efforts in destination marketing. Investigating the effects of globalization on religious tourists’ lifestyles, this quantitative and survey-based research aims to answer questions about the relationship between cultural globalization and its components and lifestyles, as well as the effects of each component of cultural globalization on lifestyles. The required information was collected through questionnaires. The statistical population was composed of religious tourists between the ages of 18 to 65, who were present in the holy shrine of Hazrat Ahmad ibn Musa (as) at the time of data collection, 2019. The sampling method was simple random. According to the Cochran formula, the size of the statistical sample was estimated at 384 participants. The results of the inferential statistics confirmed the relationship between cultural globalization and religious tourists’ lifestyles. Also, recreational, modern educational and cultural styles were more explanatory than other lifestyles. Therefore, according to the results, obtained at the multivariate level, components of cultural globalization explained a total of 62% of changes in recreational style, 56% of changes in modern educational style, and 32% of changes in cultural style.