چکیده:
واژه جهاد کبیر در آیه {فَلا تُطِعِ الکافِرینَ وَ جاهِدهُم بِهِ جِهاداً کَبیراً}؛ (فرقان: 52) ذکر شده است و به ویژگیهایی از جمله: تلاش حد اکثری و استفاده از همه امکانات، توجه به گستردگی مکان، زمان و مخاطب و استمرار و خستگیناپذیری اشاره دارد.مسئله پژوهش حاضر این است: از آنجا که جهاد کبیر، غیرنظامی است، آیا موسم و مراسم حج میتواند زمینه، ظرفیت و آوردگاه مناسبی برای انجام این جهاد بر پایه آموزههای قرآن کریم و مجموعهای از اقدامات در برابر خواستههای دشمنان به شمار رود؟ در حقیقت این تحقیق به دنبال نقاطی از مناسک حج است که حاجیان و جامعه اسلامی با رعایت آنها میتوانند به فرمان جهاد کبیر با رویکرد مخالفت با دشمنان جامه عمل بپوشانند؛ زیرا صِرف انجام مناسک حج بدون توجه به اهداف شیاطین و دشمنان، جامعه اسلامی را به اهداف حج ابراهیمی و محمدی (ص) نمیرساند و لازم است این مهم در مسیر رسیدن به جامعه توحیدی انجام پذیرد؛ جهاد کبیر نیز در این مسیر یاریکننده خواهد بود. در همین راستا در این پژوهش ضمن بر شمردن آرزوهای قلبی دشمنان، بر اساس آموزههای قرآن کریم به ظرفیتهای موجود در موسم و مراسم حج میپردازیم و یافتههای جدید را در قالب دو دسته از راهکارهای اختصاصی و عمومی در حج که زمینهساز جهاد کبیر است، بیان میکنیم. در این تحقیق برای رسیدن به مطلوب از روش تحقیق موضوعی درونقرآنی، با استفاده از منابع کتابخانهای استفاده شده است.
The term “greater jihad” (al-jihad al-akbar) is mentioned in verse 52, Surah al-Furqan[1] and it refers to features, such as maximum effort and use of all facilities; attention to place, time, and audience; and continuity and indefatigability. Considering greater jihad (al-jihad al-akbar) as non-military, this research aims to answer these questions: Can the Hajj season be a suitable ground, capacity and situation for carrying out greater jihad (al-jihad al-akbar) based on the teachings of the Holy Qur’an? Can the Hajj rituals be a set of actions against the enemies’ demands? This research discusses those concepts in the Hajj rituals that by observing them, the pilgrims and Muslim community can implement the ruling of greater jihad (al-jihad al-akbar) with the approach of opposing enemies, because only performing the Hajj rituals, regardless of devils and enemies’ goals, does not lead Muslim community to the goals of the Abrahamic and Muhammadan Hajj, and it is necessary to do this ruling to reach a monotheistic community; greater jihad (al-jihad al-akbar) is also helpful in this direction. This research enumerates the heart desires of the enemies and points to the capacities of the Hajj season and the Hajj rituals based on teachings of the Holy Qur’an. The research also categorizes the findings into specific and general strategies, practicable in Hajj that lay the groundwork for performing greater jihad (al-jihad al-akbar). This library-based research uses intra-Qura’nic thematic analysis. [1]. {فلا تطع الکافرین و جاهدهم به جهادا کبیرا}.