چکیده:
نقد یکی از روشهای تاثیرگذار برای سنجش کیفیت متن علمی و مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آن است که در چارچوب یک تحلیل علمی مطرح میشود و در رابطه با زمینه های مختلف پیام ها و موضوعات به نقش آگاه سازی بیشتر و بهتر میپردازد. هر چند که نقد در نگاه اولیه به عنوان ذکر نقاط ضعف یک اثر ادبی مطرح میشود، نقد خوب و منصفانه میتواند باعث رشد و پیشرفت یک اثر و نیز خلق آثار زیبا و خردمندانه و ادبی شود. یکی از معیارهایی که ناقد در نقد باید مورد نظر داشته باشد این است که نقد باید از هرگونه سوگیری و تعصب دور باشد تا بتوان با دید بهتر و وسیع تر به آن بپردازد. کتاب مهارتهای نگارشی پایه نهم یکی از منابع درسی دانش آموزان است. در این کتاب، باوجود محتوای مفید و آموزنده آن برخی کاستیها نیز دیده میشود که این مقاله سعی دارد با بررسی فصل به فصل این کتاب، هر دو جنبه آن را تحلیل و بررسی کند.تخیل، خلاصه نویسی، اصلاح برخی مثال های کتاب از جمله موارد مورد اشاره در این بررسی است.
خلاصه ماشینی:
تحليل و بررسي کاربردي کتاب مهارت هاي نگارشي پايه نهم مهدي فلاح پور چکيده نقد يکي از روش هاي تأثيرگذار براي سنجش کيفيت متن علمي و مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آن است که در چارچوب يک تحليل علمي مطرح مي شود و در رابطه با زمينه هاي مختلف پيام ها و موضوعات به نقش آگاه سازي بيشتر و بهتر مي پردازد.
در واقع ، نقد يکي از روش هاي تاثيرگذار براي سنجش کيفيت متن علمي و مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آن است که در چارچوب يک تحليل علمي مطرح مي شود و در رابطه با زمينه هاي مختلف پيام ها و موضوعات به نقش آگاه سازي بيشتر و بهتر مي پردازد.
البته در تمرين صفحه بعد نويسنده تاحدودي اين ضعف را جبران کرده و از داستاني استفاده کرده که سرشار از آرايه هاي ادبي همچون تشخيص ، تشبيه ، تضاد، کنايه و جناس است ؛ اما از آنجايي که در صفحات قبل هيچ آموزشي را براي آن مطرح نکرده است ، پس وقتي دانش آموز با اين داستان مواجه مي شود، کمي تعجب مي کند و اين باعث سردرگمي او مي شود.
فصـل پنجـم کتاب : در اين فصل ، نويسنده عناويني را براي شروع و پايان نوشته ارائه مي دهد و بيان مي کند که براي جذب مخاطب ، در آغاز بايد از پرسش ، خبر و نقل داستان حرف بزنيم و اگر در انتها هم از پرسش و شعر و جمله هاي عاطفي استفاده کنيم ، بهتر است .