چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان انجام شد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهر بوشهر بودند. به منظور انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. پژوهش حاضر به روش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و گواه انجام شد. اعتبار و روایی بسته آزمایشی به تایید 15 نفر از اساتید علوم تربیتی رسید. ابزار سنجش پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی شرر و مادوکس (1982) بود یافته های تحقیق نشان داد که پس از تعدیل اثر پیشآزمون، تاثیر آموزش اخلاق حرفهای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی معنیدار بود. ضریب اتا نشان میدهد که 9/33 درصد خودکارآمدی تحصیلی توسط آموزش اخلاق حرفهای معلمان قابل تبیین است. برآورد پارامتر در پس آزمون گروه آزمایش نشان داد که اندازه اثر گروه آزمایش در سطح 001/>P معنی دار است. اندازه اثر اخلاق حرفهای معلمان بر خودکارآمدی تحصیلی بین 41/4 تا 60/9 واحد افزایش خودکارآمدی تحصیلی است نتایج نشان داد دانش آموزانی که معلمان آنان با اخلاق حرفه ای بالا در کلاس تدریس می کردند، از خودکارامدی تحصیلی بالاتری نسبت به دانش آموزانی که معلمان آنان تحت آموزش قرار نگرفته بودند، برخوردار بودند.
خلاصه ماشینی:
از آن جايي که ريشه بسياري از رفتارها و فعاليت هاي افراد در شخصيت ، اخلاق و ارزشهاي اخلاقي است (طالب نيا و همکاران ،٢٠١٩) و پايبندي به آن در رفتاري که از افراد بروز مي کند اثرگذار است (حيدرپور و رجب دري،٢٠١٧) به نظر مي رسد آموزش اخلاق حرفه اي معلمان مي تواند يکي از عواملي باشد که موجب بالا رفتن خودکارامدي تحصيلي در دانش آموزان گردد.
يکي از اين عوامل ، ديدگاه دانش آموزان درباره تواناييهايشان براي انجام فعاليت هاي تحصيلي است که به عنوان خودکارآمدي تحصيلي مطرح ميشود.
لذا اين پژوهش در نظر دارد به اين سؤال پاسخ دهد که آيا آموزش اخلاق حرفه اي معلمان بر خودکارامدي تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد؟ روش پژوهش حاضر به روش نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون -پس آزمون با گروه کنترل و گواه انجام شد.
يافته ها فرضيه : آموزش اخلاق حرفه اي معلمان بر خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان تاثير دارد.
Prediction of academic self-efficacy through social health of students of medical university.
(1997), Effect of Perceived Control Ability and Performance Standards on Self Regulation of Complex Decision Making, Journal of Personality and Social psychology, 56, pp.
Factors Affecting Academic Self- Efficacy and its Relationship with Academic Achievement in Students of Bushehr University of Medical Sciences.