خلاصه ماشینی:
"» بهروز غریبپور،نویسنده و کارگردان نام آشنای تئاتر کودک و نوجوان که سالها مدیر مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده است،در تیرماه سال 82 در مصاحبهای با روزنامه ایران-شماره 2500-تعریف خود را از تئاتر کودک چنین عنوان میکند:«تئاتر کودکان و نوجوانان،تئاتری است مبتنی بر مسائل مبتلا به کودکان و نوجوانان که یا توسط بزرگسالان و یا خردسالان به اجرا در میآید.
الف-کاربردهای تئاتر کودکان و نوجوانان «داود کیانیان»،در ادامه مبحث خود در خصوص ضرورت تئاتر کودکان و نوجوانان،در کتاب«تئاتر کودک و نوجوان»،پارهای از کاربردهای تئاتر کودکان را چنین برمیشمارد: 1-آشنایی با یک فعالیت جمعی و اجتماعی 2-آشنایی با یک رسانه گروهی 3-آشنایی پیامگیری و پیامرسانی 4-آشنایی با هنرهای تجسمی،در رابطه با گریم و دکور 6-آشنایی با حرکات موزون 7-آشنایی با موسیقی و آواز 8-آشنایی با ادبیات و انواع قصه در رابطه با نمایشنامه 9-آشنایی با معماری و مجسمهسازی 10-آشنایی با موضوعات متنوع و حوادث گوناگون 11-تقویت قدرت تفکر و ایجاد خلاقیت 12-درک لذت از زیبایی و هنر 13-آشنایی با نظم و ترتیب 14-ظهور تواناییها و ناتوانیها و رشد استعدادهی ویژه 15-تئاتر بهعنوان وسیلهای برای تخلیه هیجانی و عاطفی 16-تئاتر بهعنوان یک وسیله درمانی برای رفع کمرویی گوشهگیری و انزوا ب-اثرات آموزشی و پرورشی تئاتر کودک و نوجوان «دیویی چمبرز»،در کتاب«قصهگویی و نمایش خلاق»،بعضی از کاربردهای آموزشی نمایش کودکان را چنین عنوان میکند: 1-تحلیل ادبی 2-مهارتهای گوش کردن 3-زبان محاوره 4-اندیشیدن خلاق 5-برنامهریزی 6-مهارتهای ارزیابی موثر در کتاب«نقش نمایش در تعلیم و تربیت»نوشته«گوردون فایر کلو»نیز در رابطه با قابلیتهای تئاتر کودکان و نوجوانان،چنین میخوانیم:«کارشناسان آموزش و پرورش آگاهند که نمایش،هنگامیکه در دوره ابتدایی شروع میشود و بدون توقف در دوره متوسطه جریان پیدا میکند،واسطهای است بسیار مهم برای رشد و پیشرفت فردی."