چکیده:
زمینه و هدف: پژوهش حاضر به دنبال شناسایی، تفسیر و تحلیل حقوق کودکان دارای معلولیت در ایران است. در این راستا، عرصههای فقهی و حقوقی تعیینکننده در سطح داخلی و بینالمللی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفتهاند.
روش: رویکرد پژوهش، کیفی و روش تحقیق نیز اکتشافی و تحلیل اسنادی میباشد. بعد از شناسایی اسناد مرتبط با موضوع و مسأله پژوهش، آنها را مورد مطالعه، تحلیل و بررسی اولیه قرار دادهایم.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان میدهد که در سطح بینالمللی و میثاق اسلامی حقوق کودک و در قوانین و مقررات داخلی جامعه ایران، جامعه و ساختار قدرت سیاسی مسئول تدوین و اجرای سیاستگذاریهای حمایتی برای کودکان دارای معلولیت هستند و سیاستگذاری-ها نیز، در جهت کاهش آسیب، توانبخشی و درمان معلولان سامان یافته¬اند. بنابراین نسبت به معلولان «استراتژی پسینی» محسوب میشوند. اما در دین اسلام، با محوریت تشیع به عنوان مذهب مسلط در ایران، پرداختن به کودک، به صورت بالقوه کودکبودن، نه بالفعلی آن است؛ به این معنی که کودکان نسلهای بعد در نسل حاضر مورد توجه و «آیندهنگری» هستند. گویی محدوده کودکی، تاریخ و نسلها را دربر گرفته و مسألهای «فراتاریخی» و «فرانسلی» است. اسلام، به «آینده و آیندگان» و رعایت حقوق بالقوه نسلهای بعدی تأکید داشته و دارای رویکردی «پیشگیرانه» است.
نتیجهگیری: استراتژی حاکم بر آموزههای دین اسلام در رابطه با کودکان دارای معلولیت در قالب «استراتژی پیشینی و پسینی»، قابل استنباط است. برای تحقق برنامههای مربوط به استراتژیهای پیشینی و پسینی، برای کودکان دارای معلولیت، علاوه بر قدرت حاکمه، کنشگران جامعه مسئولیت دارند.
background and aim: the present study seeks to identify, interpret and analyze the rights of children with disabilities in iran. in this regard, the decisive fields of jurisprudence and law have been identified and analyzed at the domestic and international level.
method: the research approach is qualitative and the research method is exploratory and documentary analysis. after identifying the documents related to the subject and issue of the research, they have been studied, analyzed and reviewed.
results: the results of the research show that at the international level and the islamic covenant on the rights of the child and in the internal laws and regulations of the iranian society, the society and the political power structure are responsible for formulating and implementing protective policies for disabled children and these policies are also aimed at reducing harm, rehabilitating and treatment of the disabled. in fact, they are considered a "posteriori strategy" towards the disabled. but in the religion of islam, centered on shiism as the dominant religion in iran, dealing with the child is about potentially being a child, not actually being a child; this means that the children of future generations are considered and "foreseeable" in the current generation. it is as if the scope of childhood includes history and generations and is a "transhistorical" and “trans-generational" issue. islam has emphasized on the "future and posterity" and respecting the potential rights of the next generations and has a "preventive" approach.
conclusion: the dominant strategy of the teachings of islam in relation to children with disabilities can be inferred as "a priori and a posteriori strategy". in addition to the governing authority, community activists are responsible for the realization of plans related to this strategy for disabled children.