خلاصه ماشینی:
"اما او قبل از آن پیش شرطی قایل میشود: «شکل الگویی نمایش،زمانی تحقق مییابد که با مصالحی مرتبط شود که برای آن شکل انتخاب شده است»3 کتاب برای آنکه تعریفی قابلقبول از هماهنگی بین شکل و محتوا در درام ارائه دهد و انتخابی هم داشته باشد تا بتواند نمایشنامهنویسان و نیز آثار معینی از آنان را طی یک بررسی طبقهبندی شده تحلیل کند،مجبور میشود به بعضی تناقضات موجود بین دورنمایه و شکل،موضوعیت ببخشد و الزام هرگونه«درام تاریخی»را از حیطه این تحلیل،منتفی و برکنار بداند؛چرا که یکی از ویژگیهایی که برای درام در نظر میگیرد، اولیه بودن آن یا به عبارتی سادهتر،تعلق کامل و بیواسطه آن به دنیای خود درام است.
«پیتر سوندی»به تأثیرات این سبک بر نمایشنامهنویسی اشاره میکند و روح بیان او نشانگر میزان تأثیرگذاری چنین سبکی است:«درام ناتورالیستی قهرمانش را از قشرهای پایین جامعه برمیگزید و انسانهایی مییافت با ارادهای بکر که قادر بودند با تمام قدرت در ماجرایی قدم بگذارند که شور و هیجانش آنان را به دنبال خود میکشید و هیچ چیز مهمی،نه عبادت من خویش و نه تفکر،از آن جدایشان نمیکرد؛انسانهایی که میتوانستند درامی،به تعریف دقیق کلمه،محدود به وجود رویداد انسانی را بپذیرند»17 در قیاس با آثار نمایشی ناتورالیستی،نمایشنامههایی که دیدگاه اگزیستانسیالیستی را برمیگزینند،از دیدگاه«پیتر سوندی»و باتوجه به ماهیت خود این نگرش فلسفی و هنری-همه چیز را در شرایط موجود خلاصه نمیکنند و برای پرسوناژهای خویش محیط تازهای خلق میکنند؛از آن جایی که نگرش اگزیستا نسیالیستی به شکلگیری رویکرد تازهتری در نمایسنامهنویسی و در نتیجه به خلق آثار شاخصتری منجر شده است،نویسنده کتاب«تئوری درام مدرن»یکی از موضوعات کتابش را به آن اختصاص داده و در این رابطه مینویسد: «تئاتر اگزیستانسیالیستی را میتوان به اقداماتی نزدیک دانست که هدفشان حفظ درام از وجه روایی است به کمک موقعیتهای تنگنا."