چکیده:
هدف: «خلاصۀ همگانفهم» از روشهایی است که در دو دهة گذشته به عنوان یکی از ابزارهای ترویج علم و آگاه کردن عامة مردم از نتایج پژوهشهای علمی در کانون توجه بوده است. با این حال، شمار این خلاصهها هنوز بسیار نیست و هنوز روشن نیست که پژوهشگران در عمل چرا تمایلی به نگارش این خلاصهها ندارند و چه پیشرانهایی میتوانند آنها را به این سمتوسو بکشانند. این مقاله به دنبال آگاهی از کلیدیترین بازدارندهها و پیشرانهای نگارش خلاصۀ همگانفهم است.روش پژوهش: این پژوهش با یاری روش »مرور نظاممند» به دنبال آگاهی از پیشرانها و بازدارندههای نگارش چنین خلاصههایی است. پس از بازیابی نزدیک به 2900 رکورد از پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و جهانی، 56 اثر از آنها در پیوند با موضوع این پژوهش شناسایی و تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان دادند که در مجموع 19 پیشران و 17 بازدارنده در نگارش خلاصة همگانفهم نقش دارند. «افزایش آگاهی همگان» کلیدیترین دلیل پژوهشگران برای نگارش اینگونه خلاصهها است و «کمبود زمان» پرتکرارترین بازدارندهای است که در این زمینه میتوان به آن اشاره کرد.نتیجهگیری: برخی از پیشرانها و بازدارندهها در پیوند با خود پژوهش هستند و برخی دیگر در پیوند با پژوهشگر، نهادها، و جامعه. گمان میرود نتایج این پژوهش بتوانند به سیاستگذاران آموزش عالی و پشتیبانان مالی و معنوی پژوهش یاری رسانند تا راهکارهایی برای افزایش نگارش این خلاصهها طراحی کنند.
Objective:Writing the lay summary is one of the methods for the popularization of science and has been developed for more than two decades for making the general public aware of the results of academic inquiries and scientific research. However, the number of these summaries is not yet large, and it is not yet clear why researchers are reluctant to write these summaries and what drives could encourage them in writing these summaries. Therefore, this research seeks to identify the key drivers and barriers for writing lay summaries.Methods:The research questions are addressed through a systematic review method. After retrieving nearly 2900 records from Iranian and global databases (such as SID, Ganj, Magiran, Web of Science, Scopus, etc.), 56 studies were identified and analyzed in order to extract the main drivers and barriers. All full-texts of selected publications were studied and drivers and barriers for writing lay summaries were identified.Results: The findings showed that 19 drivers and 17 barriers have an important role in writing lay summaries. The key drivers are moral duty, increasing reputation, employers’ request, practical application of the findings, increasing public awareness, institutional support, government support, receiving an award, attracting participation, getting feedback, competing with colleagues, attracting financial resources, increasing social security, increasing social development, making a change, requests from the general public, increasing research partners and building a scientific network, increase the quality of research, and recruiting students. Furthermore, the barriers include researchers’ living in their own world, fear of misunderstanding, fear of misuse of scientific findings, degradation of science, the inefficiency of promotion tools, familiarity with the concept and method of writing lay summaries, lack of time, low readership, unattractive research, lack of required technical infrastructure, lack of sufficient reward, the uncertainty of scientific findings, probability of negative consequences, negative reputation among colleagues, lack of culture to science popularization, and lack of space for publication. "Increasing public awareness" is the key driver for researchers to write lay summaries, and "lack of time" is the most frequent barrier that can be mentioned in this regard.Conclusion:Some drivers and barriers are related to the research itself and others to the researcher, institutions, and society. Probably, the results of this study can help higher education policymakers and funders of research to design solutions to encourage the writing of lay summaries in order to help the general public to take advantage of research findings and scientific results.
خلاصه ماشینی:
شهرياري و رسولي (١٣٩٨) نشان دادند که با وجود آن که خلاصه هاي همگان فهم ميتوانند در افزايش فهم و آگاهي مردم نسبت به يافته هاي پژوهش هاي علمي نقش داشته باشند، شمار اين خلاصه ها بسيار اندک و ناچيز است و از دلايل آن نبود يک راهنماي کارآمد و زيرساخت هايي براي آماده سازي و انتشار هستند.
,Woolson؛ ٢٠١٥ ,Reeves؛ ٢٠١٤ ,Pinfield &Nunn ؛ ٢٠١٥ ,Duke؛ ٢٠١٤ ,Kisker &Dynarski ؛ ٢٠١٠ ,Ashmore &Smith .
آن گونه که در جدول دو، آمده است ، در پايگاه «اسکوپوس » ٢٢١٢ اثر در پيوند با موضوع پيشران ها و بازدارنده هاي نگارش خلاصه همگان فهم و ترويج علم بازيابي شده اند.
از اين رو، ترويج علم با خلاصه همگان فهم مي تواند براي پژوهشگران آوازه علمي و اجتماعي به دنبال آورد و آنان مي توانند از اين آوازه در گرفتن بودجه هاي پژوهشي بيشتر و جايگاه هاي کليدي بهره برداري کنند (والينسيوت ١، ٢٠٢٠).
White, Nelson & Henderson 3.
Han, Tang, Zhao 4.
Academic staff and public communication: a survey of popular science publishing across 13 countries.
Lay summaries for research articles: A citizen science approach to bridge the gap in access.
Paper presented at the Second International Congress on Innovation and Research in Humanities and Islamic Sciences, Tehran.
Opinion: Lay summaries needed to enhance science communication.
Lay summaries of open access journal articles: Engaging with the general public on medical research.
How university scientists view science communication to the public.