چکیده:
نهجالبلاغه شامل قالبهای متفاوت گفتگو با خداوند است. توجه امام علی(علیهالسلام) به این مسئله، در بافتهای گوناگون سخن، سبب شد تا عبارت تحمیدی امام در مواجهه با قاسطین بهعنوان جامعة آماری برگزیده شود. عبارات تحمیدی نهجالبلاغه کنشهایگفتاری است که با روش تحلیلی- توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانهای به بررسی آن پرداخته شد. در پژوهش مشخص شد که این کارگفتها نه تنها دربردارندة تعبیر یا خوانش عاطفی است، که با گذر از ساختار صوری عبارات، هریک از کارگفتها دارای تعابیر و خوانشهای متعدد است که گوینده از ساختارهای نهفته و پیچیدة عبارات برای تبیین معانی و اقناع مخاطب بهره برده است. چارچوب نظری این مقاله نظریة کنشگفتاری جان سرل انتخاب شد. با کاربست این نظریه مشاهده شد کنشهـای عاطفی، ترغیبـی، اظهـاری پربسامدترین کنشها در عبارات تحمیدی نهجالبلاغه است.
Nahj-al Balaghah, a pattern of divine man’s speech incorporates various types and templates of talking to God. Since Imam Ali (AS) paid special attention to admiration in diverse contexts, we have selected some of his praise expressions as the statistical society by which he used them to deal with people and his corps before they would face the Qasetins {Qasetins are said to have gone to war with Imam Ali (AS)}.The praise expressions mentioned all across Nahj-al Balaghah are considered as speech actions which have been studied by descriptive-analytical method and also obtained from library sources. At first it seemed that these speech actions merely contain an interpretation and/or a single emotional aspect (thanksgiving), but after surveying the formal and superficial structure of the expressions, it became evident that each of his speech action holds multiple interpretations and aspects and that the Imam has made use of hidden and complex expressions to explain the meaning and encourage the reader.In applying this theory, one observes that emotional, persuasive and expressive actions have the highest frequency respectively and declarative and obligatory actions have not been used for the sole reason that praise expressions carry emotions. Imam Ali (AS) has always expressed his feelings on the Greatness of God, the attributes of Divine beauty and glory, and His unlimited blessings, which has the highest frequency. The persuasive and declarative actions that were taken were meant to establish relations among his corps, to encourage them and give them fervor to face the enemy in the battlefield along with creating deep and correct knowledge of the corps about God, His Divine power, blessings, grace, favors, life, death and enemy have the highest frequency.
خلاصه ماشینی:
بررسی کنش های تحمیدی امام علی (علیه السلام )، با مردم و سپاهیان در مواجهه با قاسطین ، با تکیه بر نهج البلاغه محمد هادی امین ناجی * سید محمد مهدی جعفری **، مژگان حامی *** چکیده نهج البلاغه شامل قالب های متفاوت گفتگو با خداوند است .
توجه امام علی(علیه السـلام ) بـه این مسئله ، در بافت های گوناگون سخن ، سبب شد تا عبارت تحمیـدی امـام در مواجهـه بـا قاسطین به عنوان جامعۀ آماری برگزیده شود.
در این راستا این پژوهش به دنبال پاسخگویی به سؤالات زیر است : پرسش اصلی: ـ الگوی گفتمانی امام علی(علیه السلام ) در به کارگیری کنش های گفتاری مبتنـی بـر تحمیـد در مواجهه با قاسطین ، در کتاب نهج البلاغه چیست ؟ پرسش های فرعی: ـ عبارات تحمیدی نهج البلاغه دارای کدام نوع از کنش های پـنج گانـه گفتـاری اسـت و بسامد هر یک چگونه است ؟ ـ تأثیر و تحلیل بافت و شرایط فرامتنی در مضمون و محتوای این عبارات چیست ؟ ٢.
٣. تحلیل تاریخی خطبه های تحمیدیه در قالب کنش های گفتـاری مبتنـی بـر نظریه سرل خطبه های تحمیدی امام (علیه السـلام ) در نهج البلاغه معطوف به مورد مطالعه این مقالـه بـه شـرح زیر قابل تحلیل است : خطبه ٤٨ این خطبه در سال ٣٦ هجری مصادف با نبـرد صـفین و در هنگـام حرکـت سـپاهیان از اردوگاه نخیله به سمت شام ایراد شد.
خطبه ١٦٣ هنگامی که امام علی(علیه السلام ) مردم را برای بار دوم ، بـه جنـگ بـا معاویـه دعـوت کـرد، حدود سال های ٣٨ تا ٤٠ در کوفه ، این سـخن بیـان شـده اسـت .