چکیده:
Undoubtedly, the formation of calligraphy as an independent artistic tradition was the result of trying to transcribe the great and holy book of Islam with its most complete and original features. The Kufi script, which became popular and developed in Damascus and Kufa from the beginning of Islam, became the first type of script to write the the holy Quran in the Arab world. When Islam spread to the east, it changed to the Eastern Kufi and in the west to the Western Kufi and the examples have been remained until today. Despite the harsh nature of the Kufi script, its circular characters have effected on Thuluth, Naskh,Mohaghagh, and Reyhan scripts, which originated from Arabic script,and have given the Quran an extraordinary beauty. The efforts of the
various Islamic governments that became powerful in Iran, the Mamluk
government in Egypt, the Seljuk dynasty and the Ottomans in Anatolia,
draw attention to transcribing God’s words. These scripts are used alone
or alternately in transcribing of the Quran. By passing the time, the
scale of the mentioned scripts above was determined by Yaghout al-
Mostasami (died in 1299 A.D.) in Abbasid era by using dot. After the
conquest of Istanbul by the Ottomans in 1453 A.D., Sheikh Hamdallah
Amasi (1642-1698 A.D.), who appeared in Anatolia, chose the beauties
of Yaghout scripts and created a new style and dedicated Naskh script
to the transcribing of the Quran. Later, Hafiz Uthman (1642-1698 A.D.)
repeated this choice through Sheikh’s transcriptions and revealed an
understanding of Naskh script that is still accepted in the transcribing
of the Quran today. So Naskh script introduced as “ Server of God’s
Quran“ in Ottomans.
بی تردید شکل گیری خوشنو یسی ب هعنوان یک سنت هنری مستقل، حاصل تاش برای
نگارش کتاب بزرگ و مقدس اسام با کامل تر ین و بدیع تر ین و یژگ یهای ان بود. خط کوفی
که از صدر اسام در دمشق و کوفه رایج شد و پیشرفت کرد، به نخستین نوع خط برای کتابت
مصحف در جهان عرب تبدیل شد. هنگامی که اسام به شرق گسترش یافت، خط کوفی با
تغ ییراتی به کوفی مشرقی و در غرب به کوفی مغربی تغ ییر یافت، که نمونه های ان تا روزگار ما
رسیده است. ع لیرغم ماهیت خشن خط کوفی، کاراکترهای مستدیر ان بر خطوط ثلث، نسخ،
محقق و ریحانی که از خط عربی نشات گرفته، ز یبایی فوق العاد های به قران بخشیده است.
تلاش های دولت های مختلف اسامی در ایران، دولت ممالیک در مصر ، خاندان سلجوقیان و
عثمانیان در اناتولی، در زمینه کتابت کلام الله جلب توجه م کیند. این خطوط به تنهایی یا به
تناوب، در دو یا سه نوع در کتابت قران بهکار رفته است.
با گذشت زمان، مقیاس انواع خطوط که در بالا ذکر شد، توسط یاقوت المستعصمی
)درگذشته 698 ق.( در عصر عباسی با استفاده از نقطه مشخص گردید. پس از فتح استانبول
1429 م.(، ز یبایی های موجود در - توسط عثمانی ها در سال 1453 م. شیخ حمدالله اماسی ) 1520
خطوط یاقوت را برگز ید و شیوه جدیدی را ایجاد کرد و خط نسخ را به کتابت قران اختصاص
1642 م.( این انتخاب را از طر یق نوشت ههای شیخ تکرار نمود - داد. بعدها حافظ عثمان ) 1698
و فهمی از خط نسخ را اشکار کرد که امروزه نیز در کتابت قران پذیرفته شده است. به همن
سبب، خط نسخ به عنوان «خادم کتاب الله» در عثمانی معرفی شد.
مما لا شک فیه ان تشکیل الفن الخط کتقلید فی مستقل کان نتیجه لمحاوله کتابه کتاب
الاسام العظم والمقدس با کثر ملامحه اکتمالا واصاله. اصبح الخط الکوفی الذی انتشر وتطور
فی دمشق والکوفه منذ بدایه الاسام، هو النوع الاول من الخط الذی یکتب المصحف فی العالم
العربی. عندما انتشر الاسام شرقا، تحول هذا الخط الی الکوفی المشرقی ومن الغرب الی الکوفی
المغربی، وقد نجت امثله عی ذلک حی یومنا هذا. عی رغم ماهیه الخط الکوفی القسوه، الا ان
احرفه الداير یه عی خطوط الثلث، والنسخ والمحقق والریحانی الی نشات من الخط الکوفی،
اعطت القران جمالا رايعا. ان جهود الدول الاسامیه المختلفه الی وصلت الی السلطه فی ایران،
والحکومه المملوکیه فی مصر ، وساله الساجقه والعثمانین فی الاناضول، تلفت الانتباه الی کتابه
کلام الله. تم استخدام هذا الخطوط بشکل منفرد او بالتناوب فی نوعن او ثلاثه انواع معا فی
کتابه القران.
بمرور الزمان، تم تحدید مقیاس انواع الخطوط المذکوره اعاه بواسطه یاقوت المستسمی )ت
698 ق.( فی العصر العباسی باستخدام نقطه. بعد فتح العثمانین لاسطنبول عام 1453 م. الشیخ
1520 م( الذی ظهر فی الاناضول، اختار جمالیات من خطوط الیاقوت - حمد الله اماسی ) 1429
- وابتکر طر یقه جدیده وخصص خط النسخ لکتابه القران. لاحقا کرر حافظ عثمان ) 1642
1698 م( هذا الاختیار من خال کتابات الشیخ وکشف عن فهم للخط النسخ الذی لا یزال
» خادم کتاب الله « مقبولا فی کتابه القران حی الیوم. لهذا السبب، تم تقدیم خط النسخ عی انه
فی بن العثمانین.