چکیده:
زمینه و هدف: ارزیابی مستمر آموزش و یادگیری بالینی در پرستاری مستلزم استفاده از ابزارهای معتبر و قابل اعتماد است. مطالعه حاضر با هدف بررسی روایی و پایایی پرسشنامه CLECS (پرسشنامه بررسی محیط یادگیری بالینی در دانشجویان پرستاری) انجام شد.
روش اجرا: اجازه ترجمه، اعتبارسنجی و استفاده از CLECS از طریق ارتباط ایمیلی با طراح پرسشنامه گرفته شد. CLECS به فارسی ترجمه شد. فرآیند روانسنجی پس از مراحل ترجمه و سازگاری فرهنگی انجام شد. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد. روایی ابزار از طریق روایی همگرایی، روایی افتراقی و تحلیل عاملی تاییدی ارزیابی شد.
یافتهها: در مجموع 116 دانشجوی پرستاری در مطالعه شرکت کردند. مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه 942/0 بود. روایی همگرایی در تمامی ابعاد بالای 4/0 به دست آمد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی برازش مدل نهایی را تایید کرد و نشان داد که پرسشنامه حاضر 6 بعدی است. اکثر سوالات پرسشنامه از روایی افتراقی مناسبی برخوردار نبودند. بیشترین و کمترین میانگین به ترتیب مربوط به بعد فرآیند پرستاری و بعد کل نگری بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه، CLECS به جز در روایی افتراقی، از روایی و پایایی خوبی برخوردار است که میتواند برای بررسی محیط یادگیری دانشجویان کارشناسی پرستاری مورد توجه قرار گیرد.