خلاصه ماشینی:
"مقاله جایگاه کارگردان مؤلف در فرایند خلاقیت (به تصویر صفحه مراجعه شود)یداله آقا عباسی از میان پدیدآوران نمایش یعنی نویسنده،کارگردان،بازیگر و به قول«یوجینیو باربا»، «صحنه»کدام یک اساسیترند؟نسبت آنها با تماشاگر چیست؟آیا میتوان گفت کارگردان نیز به نوعی تماشاگر و یا تضمینی برای تماشاگر است؟ اینکه کدام یک از این عوامل،اصلی و«نقش اول»هستند،همواره جای نزاع بوده است.
منتقدان این دیدگاه به استبداد متن نظر دارند و چهارچوبی که بر گروه اجرایی تحمیل میکند و ظاهرا دست و پای آنان را میبندد.
از گرایشهیا افراطی در نظامهای ستارهپرور مثل تئاتر رم باستان یا سینمای عامهپسند که بگذریم،طرفداران برتری بازیگر،منطقی قوی دارند و آن اینکه نخست انسان بازی کرد و بازیگری به قدمت انسان است و او از زمانی انسان شد که بازی کرد و به بازی خود نگاه کرد.
)سروکار داشته باشد،یا میتواند از آنها بهعنوان دو عنصر ترتیبی در مشارکت با سایر عناصر سخن بگوید،اما در هردوی این موارد دیگر نباید گمان کند که دارد دربارهء تئاتر حرف میزند.
»4 نوشتن کارگردانها در سینما اغلب برای گریز از قواعد دستوپاگیر متنهای ادبی بود،اما بعضی از آنها ثابت کردند که راه گریز این نیست.
این امر خاص تئاتر و سینما و نویسنده و کارگردان هم نیست و همهء حوزههای فعالیت بشر را دربر میگیرد.
«واریلو» در این مورد میگوید:«دریافتم که بازیگر میتواند چیزی را به زبان بیافزاید که قابل تصور نیست.
پس مهم نیست که متن را نویسندهء هنرمند نوشته یا کارگردان مؤلف،مهم آفرینش آن است.
»6 کارگردان مؤلف هم مثل نویسندهء مؤلف و بازیگر مؤلف حلقهای از این فرایند است."