چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف، تدوین مدل مهارت خواندن کودکان پیش دبستانی بر اساس کمالگرایی و شیوه های فرزندپروری والدین با نقش میانجی هوش هیجانی انجام شد.
مواد و روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با تکیه بر تحلیل مسیر است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه والدین و کودکان پیش دبستانی 5 ساله دختر و پسر شهر تهران در سال 99-1400 تشکیل دادند، که از میان آنها، تعداد 413 نفر (231 دختر و 182 پسر) با روش نمونهگیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای توانایی تحصیلی زودهنگام کمالگرایی، شیوه های فرزندپروری و هوش هیجانی استفاده شد که همگی از اعتبار و روایی قابل قبولی برخوردار بودند. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Spss-V21 و Lisrel استفاده گردید. همچنین بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش از تحلیل مسیر استفاده شد. یافته¬های پژوهش نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
یافته ها: نتایج نشان داد اثر مستقیم، مثبت و معنادار هر سه شیوه فرزندپروری والدین بر هوش هیجانی کودکان پیش دبستانی تایید می شود. اثر مستقیم، مثبت و معنادار هر سه شیوه فرزندپروری والدین بر توانایی تحصیلی زودهنگام کودکان پیش دبستانی تایید می شود. اثر مستقیم، مثبت و معنادار کمال گرایی مثبت والدین بر توانایی تحصیلی زودهنگام کودکان پیش دبستانی تایید می شود و در خصوص اثر مستقیم و منفی کمال گرایی منفی والدین بر توانایی تحصیلی زودهنگام کودکان پیش دبستانی رد می گردد.
نتیجه گیری: بنابراین اثر مستقیم، مثبت و معنادار هوش هیجانی بر توانایی تحصیلی زودهنگام کودکان پیش دبستانی تایید می شود.
Purpose: The aim of this study was to develop a reading skills model for preschool children based on perfectionism and parenting styles with the mediating role of emotional intelligence.
Materials and Methods: The research method is descriptive-correlation based on path analysis. The statistical population of this study consisted of all parents and 5-year-old preschool children of boys and girls in Tehran in 2021-22, of which 413 (231 girls and 182 boys) were selected by multi-stage cluster sampling. Were. In this study, the tools of early academic ability, perfectionism, parenting methods and emotional intelligence were used, all of which had acceptable validity and validity. Spss-V21 and Lisrel software were used to analyze the data. Path analysis was also used to answer the research hypotheses. Findings showed that the model has a good fit.
Findings: The results showed that the direct, positive and significant effect of all three parenting styles on the emotional intelligence of preschool children is confirmed. The direct, positive and significant effect of all three parenting styles on early educational ability of preschool children is confirmed. The direct, positive and significant effect of positive parental perfectionism on early school children's early educational ability is confirmed and the direct and negative effect of negative parental perfectionism on early school children's early educational ability is rejected.
Conclusion: Therefore, the direct, positive and significant effect of emotional intelligence on early academic ability of preschool children is confirmed.