چکیده:
هدف: هدف از انجام تحقیق حاضر اثربخشی برنامه تعالی مدیریت مدارس با استفاده از مدل نرخ بازگشت سرمایه با رویکرد سبک زندگی بود.
مواد و روش ها: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی مدیران مدارس استان گیلان بودند که با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان و نمونه گیری تصادفی خوشه ای به تعداد 320 نفر انتخاب شدند. در این مطالعه، به منظور تعیین پایایی پرسشنامه ها از آلفای کرونباخ استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها، از آزمون t تک گروهی استفاده شد. همچنین، برای محاسبه بازگشت سرمایه، از فرمول ROI استفاده گردید.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که دوره های آموزشی با محوریت سبک زندگی در برنامه ی تعالی مدیریت در عاملهای واکنش، یادگیری، رفتار، نتایج و بازگشت سرمایه دارای اثربخشی و سودآوری لازم بوده است.
نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق، توجه به بازگشت سرمایه می تواند به عنوان الگویی مهم در ارزیابی اثربخشی آموزش های مختلف مخصوصا در زمینه سبک زندگی و بهسازی مدیران مورد استفاده قرار گیرد
Purpose: The purpose of this research was the effectiveness of the school management excellence program using the return on investment rate model with a lifestyle approach.
Materials and Methods: The research method was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data type. The statistical population of the research included all the principals of schools in Gilan province, who were selected by using the Karjesi and Morgan formula and random cluster sampling with the number of 320 people. In this study, Cronbach's alpha was used to determine the reliability of the questionnaires. One-group t-test was used to analyze the data. Also, the ROI formula was used to calculate the return on investment.
Findings: The results of the present study showed that the training courses centered on lifestyle in the management excellence program were effective and profitable in the factors of reaction, learning, behavior, results and return on investment.
Conclusion: According to the research findings, paying attention to investment return can be used as an important model in evaluating the effectiveness of various trainings, especially in the field of lifestyle and improvement of managers