چکیده:
هدف: این پژوهش به معرفی خصوصیات و ویژگی های افسانه های شفاهی و چگونگی بهره گیری آنها از سبک زندگی اسلامی بود.
مواد و روش ها: این پژوهش از استراتژی پژوهش استقرایی استفاده گردیده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش مشاهده مشارکتی و مصاحبه نیمه متمرکز گردآوری گردیده است.
یافته ها: قصه های شفاهی در فرهنگ عامه اصفهان نشان دهنده ویژگی های جهان بینی، اعتقادات و باورهای روزمره مردم، راه های تقرّب و توسل مردم به خدا و راه های ارتباط با او می باشد و نمایانگر محور سازمان اجتماعی و خویشاوندی، نقش و منزلت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نظام اعتقادی-دینی زنان، آداب و ادب عامه استان اصفهان است.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داده که افسانه های شفاهی با توجه به گردش سینه به سینه جزء مهمی از میراث فرهنگی مردم هستند.زیرا که برای بقاء و استمرار در هر عصر و دوره و در هر جامعه و فرهنگ خود را با نظام اجتماعی رایج، اعتقادات و باورهای مردم و شیوه زندگی آنها تطبیق داده اند. همچنین افسانه های شفاهی ریشه در اعتقادات و باورهای مردم دارند و کارکرد اصلی آنها انتقال اندیشه، باور،اعتقادات مذهبی و فرهنگ از نسلی به نسل دیگر است.
Purpose: This study introduces the characteristics of oral legends and how they are enjoying the lifestyle of Islam.
Materials and Methods: This study used inductive research strategy and the required information was collected using participatory observation and semi-focused interviews.
Findings: Oral stories in the popular culture of Isfahan show the characteristics of worldview, beliefs and everyday beliefs of people, ways of approaching and appealing to God and ways of communication with God and represent the axis of social organization and kinship, cultural role and status, Economic, social and religious system of women is the public etiquette and literature of Isfahan province.
Conclusion: The results indicated that oral legends regarding oral circulation is an important component of the cultural heritage of the people. Because the survival and continuity of every era and in every society and culture with its social system common beliefs people have adapted their lifestyle. The oral legends are rooted in people's beliefs and their transfer functions of thought, belief, religious beliefs and culture from one generation to another