چکیده:
ادبیات معاصر ایران خصوصاً شعر، از دوره ی مشروطه به بعد رنگ و بوی دیگری به خود میگیرد و نوآوری در ارائهی شعر معاصر، مهمترین دستاورد ادبی این دوره است که نخستین گام در راه تجدد و ایستادن در برابر سنتهای پیشین ادب فارسی به شمار میآید. این ویژگی را میتوان در حوزههای زبانی، فرم، شکل و ساختار، صور خیال و اندیشه و محتوا بررسی کرد. این تحقیق با روش توصیفی _ تحلیلی، به بررسی محورهای نوآوری در شعر ابوالقاسم لاهوتی در عصر مشروطه میپردازد که از پیشگامان تجدد در این دوره است. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که لاهوتی با به کارگیری واژههای نو و بیگانه در شعر فارسی، به دامنه ی لغات فارسی می افزاید و موجب گسترش واژگان ایرانی می گردد؛ در ترجمه هایی که از برخی اشعار شعرای روسی می کند، از گونه ای نثر ادبی (شعر منثور) بهره می جوید؛ با کم و زیاد کردن مصراعها در قالب چهارپاره، راهی برای ظهور شعر نو باز می کند و با تغییراتی که در وزن عروضی ایجاد میکند، اشعاری در وزن هجایی میسراید و به این طریق، طرحی نو میریزد و در برابر سنتهای پیشین ادبی ایستاده، راه تجدد در پیش میگیرد.
Contemporary Iranian literature, especially poetry, takes on a different color from the constitutional period onwards, and innovation in the presentation of contemporary poetry is the most important literary achievement of this period, which is the first step on the way to modernity and standing against tradition. It is considered the predecessor of Persian literature. This feature can be examined in the fields of language, form, shape and structure, imagination and thought, and content. This research, with a descriptive-analytical method, examines the axes of innovation in the poetry of Abulqasem Lahouti in the constitutional era, who is one of the pioneers of modernity in this period.The findings of this research indicate that by using new and foreign words in Persian poetry, theology increases the range of Persian words and causes the expansion of Iranian vocabulary; In his translations of some poems of Russian poets, he uses a type of literary prose (prose poetry); By increasing and decreasing the stanzas in the four-part format, he opens a way for the emergence of a new poem, and with the changes he creates in the prosody weight, he writes poems in syllabic weight, and in this way, a new design is created. Standing against previous literary traditions, it takes the path of modernity.