چکیده:
چکیدهطنز خانواده یا خویشاوندوار مقوله ای است که میخواهد به لایههای فرهنگ، زبان و مناسبات اجتماعی ارتباط خانوادگی وارد شود و پیوستگی این مناسبات را در شکل شوخی- جدی آن نشان دهد. میخائیل باختین منتقد و نظریه پرداز روس (1895-1975) با الهام از جشن های آزاد کارناوالی که در جهان به شکلهای مختلف برپا میشود نظریهی طنز کارناوالیسم خود را مطرح میکند او معتقد است که زبان هنری طنز میتواند روابط انسانی را بدون هیچ ترسی برملا کند و رفتار های آزاد و خودمانی خود را نشان دهد. کارناوال در شکل رمان گونگی خود، زندگی واقعی را نشان میدهد. هدف از این پژوهش بررسی کنش های کارناوالی مثل تاج گذاری و تاج برداری، خنده، مکالمه گرایی و موقعیتهای کارناوالی در دو داستان خانوادگی « دری وری» و « چرت و پرت» از ابراهیم رهاست. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی است و با بهره-گیری از مطالعات کتابخانه ای انجام گرفته است. در پژوهش حاضر به این نتیجه میرسیم که در سطوح روابط خانوادگی صمیمیتی وجود دارد که در دیدارها و پیوستارهای زمانی- مکانی، موقعیت های کارناوالیزه خود را نشان میدهند. خصلت های فردی و اجتماعی اعضای خانواده در ورای دشنام ها و خنده ها زندگی را به بحران میکشانند یا بحران ها را برطرف میکنند.
AbstractFamily or relative humor is a category that wants to enter the layers of culture, language and social relationships of family relationships and show the continuity of these relationships in its joking-serious form. Russian critic and theoretician Mikhail Bakhtin (1895-1975) inspired by the free carnival celebrations that take place in the world in different ways, proposed his theory of humor of carnivalism. He believes that the artistic language of humor - He can reveal human stories without any fear and show his free and casual behavior. Carnival shows real life in its dumb novel form. The purpose of this research is to examine the carnival actions such as crowning and crowning, laughter, conversationalism and carnival situations in two family stories "Dari Vari" and "Chert ve Prat" by Ebrahim Raha. The method of this research is descriptive-analytical and it was carried out using library studies.As a result of the research, it is stated that there is intimacy in the levels of family relationships, which show their carnivalized situations in meetings and temporal-spatial continuities.The personal and social characteristics of the family members bring life to a crisis or solve the crises behind the insults and laughter.