چکیده:
یکی از اقدامات مهم عرصه اجتماعی، مباحث مربوط به نیازها و راه حلهای حوزه انرژی کشور است که آحاد جامعه را تحت تاثیر قرار میدهد. امروزه، تامین پایدار، مقرون به صرفه و امن انرژی از کلیدیترین دغدغههای کشورها به شمار میرود. در ایران یکی از پر چالشیترین حوزههای مدیریتی، سیاست گذاری جامع برای بخش انرژی کشور است، لذا شناسایی و ارزیابی عوامل تاثیرگذار داخلی و خارجی بر موقعیت راهبردی اقتصادی کشور هدف اصلی این پژوهش هست. با انجام این امر اقدامات کلان و خرد اقتصادی در حوزه انرژی شناسایی و در اختیار مدیران ذیربط قرار میگیرد. روش این پژوهش آمیخته و با بهرهگیری از ماتریس SPACE (ماتریس تعیین موقعیت راهبردی شامل راهبردهای دفاع یا بقا، محافظه کارانه، اقتضایی یا رقابتی و تهاجمی) و جمع بندی اطلاعات واصله و نتایج حاصله از نظریات مدیران شرکتها که بر اساس جامعه آماری از مدیران شرکتها (5 شرکت در حوزه نفت و 4 شرکت در حوزه نیرو) انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در میان عوامل درونی مولفههای قوت دارای میانگین بیشتری نسبت به مولفههای ضعف هستند و از بین عوامل بیرونی، میانگین تهدیدها بیشتر از میانگین فرصتها بوده است. لذا موقعیت راهبردی کشور از منظر صنایع مرتبط باانرژی، موقعیت رقابتی بوده و الگوهایی که در این پژوهش بر موقعیت رقابتی معرفی شده است برای این صنایع قابل بهرهگیری است.
One of the important measures in the social field is the
issues related to the needs and solutions of the country's
energy field that affect individuals in society. Today,
sustainable, cost-effective and secure energy supply is one
of the key concerns of countries. In Iran, one of the most
challenging areas of management is comprehensive policymaking
for the country's energy sector, so identifying and
evaluating internal and external factors affecting the
country's strategic economic position is the main purpose
of this study. By doing this, macro and micro economic
measures in the field of energy will be identified and made
available to the relevant managers.The method of this
research is mixed and using SPACE matrix (strategic
positioning matrix including defense or survival strategies,
conservative, contingent or competitive and aggressive)
and summarizing the information obtained and the results
of corporate managers' theories based on the statistical
population of corporate managers (5 Company in the field
of oil and 4 companies in the field of energy) has been
done. The results indicate that among the internal factors,
the components of strength have a higher mean than the
components of weakness, and among the external factors,
the average of threats was higher than the average of
opportunities. Therefore, the strategic position of the
country from the perspective of energy-related industries is
a competitive position and the models introduced in this
study on the competitive position can be used for these
industries.