چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس مستقیم، غیرمستقیم و ترکیبی بر عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی دوره ابتدایی بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر لردگان در سال 1397-98 بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانشآموز (15 نفر گروه آموزش مستقیم، 15 نفر گروه آموزش غیرمستقیم، 15 نفر آموزش ترکیبی و 15 نفر گروه گواه) بودند که با روش خوشهای انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در چهار گروه قرار گرفتند. بدین ترتیب که ابتدا از بین مدارس مختلف شهر لردگان بهصورت تصادفی چند مدرسه انتخاب شدند. سپس از بین دانشآموزان کلاس چهارم مدارس، با مصاحبه با معلمان و مراجعه به کارنامه توصیفی دانشآموزان، دانشآموزانی که عملکرد ریاضی پایینی داشتند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروهها قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس گویههای کارنامه توصیفی ساخته شده بود. نتایج در دو سطح توصیفی و استنباطی با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره تحلیل شد. نتایج نشان داد بین اثربخشی روشهای تدریس مستقیم، غیرمستقیم و ترکیبی در عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی دوره ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد. روش تدریس ترکیبی در مقایسه با روش تدریس مستقیم و غیرمستقیم اثربخشی بیشتری بر عملکرد ریاضی داشته است؛ همچنین روش تدریس مستقیم در مقایسه با روش تدریس غیرمستقیم نیز اثربخشی بیشتری داشته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین اثربخشی روشهای تدریس مستقیم، غیرمستقیم و ترکیبی در عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی دوره ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد.
برای تسهیل در فرایند انتقال دانش، معلم باید روش تدریس خود را با شرایط دانشآموزان و نیز نتایج مورد انتظار تغییر دهد (دارلینگ 7 ok-Harvey"/>ok-Harvey"/> و همکارا 8 amp;Kraft"/>amp;Kraft"/> (2017) در پژوهشی با عنوان م Cia, Mok, Reddy, Stacey Gao Teaching Malik & Rizvi Okigbo, & Osuafor Tebabal & Kahssay Darling-Hammond, Flook, Cook-Harvey Blazar &Kraft بر نگرش و رفتار دانشآموزان به این نتیجه رسیدند که نگرش دانشآموزان بهوسیله نحوه تدریس ریاضی شامل حمایت عاطفی معلم و نیز رفتار در کلاس درس شامل سازماندهی کلاسی پیشبینی میشود.
سنجش پيشرفت تحصيلي بهصورت خود سنجی است (الیوت و فاربر 9 ، 20 Good Brophy Bereiter, Engelmann Timothy, Wood, Coughlin Stockard Carl Rogers Gatongi Elliott & Farber بر اساس آنچه مطرح شد، روش تدریس مستقیم و غیرمستقیم دارای دو دیدگاه متفاوت هستند و بر استفاده از ابزارهای متفاوت در تدریس تأکید دارند و اهداف مختلفی را دنبال میکنند.
همچنین نتایج نشان داد آموزش به روش ترکیبی در مقایسه با آموزش مستقیم و غیرمستقیم اثربخشی بیشتری داشته و این تفاوت معنادار بوده است.
بحث و نتیجهگیری هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روشهای تدریس مستقیم، غیرمستقیم و ترکیبی بر عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی دوره ابتدایی بود.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین اثربخشی روشهای تدریس مستقیم، غیرمستقیم و ترکیبی بر عملکرد دانشآموزان در درس ریاضی دوره ابتدایی تفاوت معنادار وجود دارد و به ترتیب روش تدریس ترکیبی، مستقیم و غیرمستقیم بیشترین اثربخشی را بر عملکرد ریاضی دانشآموزان داشتهاند.