چکیده:
عصمت منحصربه بیغمبران و امامان معصوم نیست.-معصومان به خاطر تاییدات الهی واعمالی پاک خویش چنان هستنندوکه در عین داشتن قدرت و اختیار برای گناه کردن به سراغ گناه نمی روند با اینکه نه اجباری در این کار است و نه اکراهی.این
حالتی است که از درون وجود آنها بر اثر آگاهی ها و مبادی فطری و طبیعی می جوشد، بی آن که جبر و اجباری در کار باشد.
حضرت زهرا (سلام الله علیها) به خاطر آراده تکوینی الهی، ورائت» تربیت, رشد و پرورش تقوی» علم و معنویت دارای مقام
عصمت است. پژوهش حاضر با هدف اثبات عصمت حضرت فاطمه (سلام ال علیها) با مراجعه به آیات و روایات انجام شده تا
یکی از بارزترین ویژگی های ایشان به مخاطبین شناسانده شود. زیرا این بانوی بزرگ اسلام الگوی تمام زنان از اولین تا آخرین
و محور عفو و رحمت الهی است. این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی به بیان مطالب پرداخته و روش آن اسناد و مدارکی با
از بررسی محورهای یاد شده این نتیجه حاصل شد: آیه تطهیر دلالت بر نفی هرگونه رجس و پلیدی بخصوص رجس معنوی و
غیرمادی مانند شرک. کفر و گناه از اهل بیت (علیهم السلام) و از جمله حضرت فاطمه (سلام اللّه علیها) دارد همچنین (
طهرک) در آیه ۴۲ سوره آل عمران نیز این مقام را اثبات می کند عصمت خاتمیت در روایت (فاطمة بضعة متی) دیده می شود
و در روایت فاطمه صدیقه است نمی شود به مقام صدیقین جز با عصمت رسید.
خلاصه ماشینی:
از بررسی محورهای یاد شده این نتیجه حاصل شد: آیه تطهیر دلالت بر نفی هرگونه رِجس و پلیدی بخصوص رجس معنوی و غیرمادی مانند شرک، کفر و گناه از اهل بیت (علیهم السلام) و از جمله حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دارد همچنین ( طَهَّرَكِ) در آیه 42 سوره آل عمران نیز این مقام را اثبات می کند عصمت خاتمیت در روایت (فاطمةُ بَضعَةٌ مِنّی) دیده می شود و در روایت فاطمه صدیقه است نمی شود به مقام صدیقین جز با عصمت رسید.
برخی معنای وسیعی برای آیه قائلند؛ یعنی آیه هم پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم)، علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) را شامل می شود و هم همسران پیامبر را، ولی روایات فراوانی در دست است که نشان می دهد این آیه مخصوص اصحاب کساء است از جمله: الف: روایاتی که از خود همسران پیامبر (صلی الله علیه وآله و سلم) نقل شده و می گوید: هنگامی که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سخن از این آیه شریفه کرد، ما از او سؤال کردیم که جزء آن هستیم فرمود: شما خوبید اما مشمول این آیه نیستید.
بنابراین بی تردید آزار و آزرده خاطر کردن فاطمه به هر نحوی معصیت و خلاف شرع است و این دلیل بر آن است که همه رفتارهای او به ویژه مواضع و کلام او الهی بوده و خطا و اشتباه در آن راه ندارد و امضای رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) را دارد در حقیقت معنایش عصمت حضرت صدیقه است که از مسلمات باور اعتقادی ماست براین اساس شادی او شادی خدا، غضب او غضب خدا، اذیت او اذیت پیامبر و اذیت خداست.