خلاصه ماشینی:
"هنر سنتی ما(در این خصوص هیچ فرقی نمیکند که رمانتیک باشد یا بورژوایی و یا واقعگرا)اساسا گرایش دارد،بازیگر و تماشاگر را در یک نگرش روانشناختی واحد به نقش درگیر کند؛آرمان این هنر حذف هر نوع فاصله است،میان شخصیت بازی،نقش آفرین و بیننده؛هنری است مبتنی بر همدستی بیکم و کاست 6 تنها از بازیگری خوشش میآید که قادر باشد آشکارا در چهره و صدای خویش،نه تنها تنش جسمانی خود،بلکه هیجان شخصیت بازی و احساسات تماشاگر را حمل کند:عرق کردن،گریستن، لرزیدن،نشانههایی احترام انگیزند،زیرا بر تحقق تقلید بورژایی مطلق گواهی میدهند مهیبترین جلوهءساز و کار این مشارکت را میتوان در بازی تصنعی یافت،که چیزی نیست جز افراط در حالتی با حفظ ماهیت اولیهء آن.
من به شکل انتزاعی از این چیزها سخن نمیگویم:نخست از اینرو که ما پیوسته توسط گونهء خاصی از هنر بازیگری،که اکنون میدانیم تنها گونهء ممکن نیست(همانطور که هندسهها هم پرشمارند)،مسخ میشویم؛دیگر از آنرو که چندی پیش این اقبال را داشتیم که با این دو هندسهء بازیگرانه رویارو شویم:برلینر آنسامبل ننه دلاور را مطابق با روش برشت بازی کرده بود؛اصل این روش را به چشم خود دیدیدم: ستایشانگیز بود و بینقص."