چکیده:
هدف این مقاله بررسی تأثیر بازاریابی سیاسی بر افزایش مؤلفه قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است. روش پژوهش، آمیخته اکتشافی ومصاحبههای نیمه ساختاریافته با 10 نفر از خبرگان انجام گرفت و به کمک تحلیل محتوا مقولهها شناسایی شدند. در فاز کمی پژوهش با پرسشنامه و پیمایش خبرگی میان 46 نفر از جامعه آماری با فرض (N=n) به آزمون مقولهها با استفاده از نرمافزار SPSS26 اقدام گردید و مقولهها با آزمون فریدمن رتبهبندی شدند و اعتبار سنجی پرسشنامه در دو بخش روایی و پایایی (آلفای کرانباخ 895/0 محاسبه شد) انجامشده است. طبق نتایج حاصله بالاترین رتبه به تکنیکهای مورداستفاده از بازاریابی سیاسی بینالملل با مقدار 5.99 و پس از ان به ضرورتهای بهرهگیری از بازاریابی سیاسی بینالملل با رتبه 4.64 و شاخصترین بُعد با رتبه 4.11 تعلق دارد. عدم انسجام برنامهها و استراتژیها در حوزه بازاریابی سیاسی بینالملل بهعنوان محدودیت اول در بهرهگیری از بازاریابی سیاسی بینالملل قرار گرفت و مؤثرترین گفتمان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در جهت بهرهگیری از بازاریابی سیاسی بینالملل، گفتمان تنشزدایی بینالمللی با واقعگرایی و هدف مشخص رتبه اول را به خود در گروه گفتمان موثراختصاص داد. در خصوص شرایط و جایگاه حال حاضر کشور نیز جایگاه جمهوری اسلامی ایران ازلحاظ تاریخی و فرهنگی رتبه اول را به خود در این گروه اختصاص داد اما جایگاه کشور ازلحاظ محصولات صادراتی جایگاه هشتم را در به دست آورد.
The purpose of this article is to investigate the effect of political marketing on increasing the soft power component of the Islamic Republic of Iran. The research method was exploratory mixing and semi-structured interviews with 10 experts and the categories were identified by content analysis. In the quantitative phase of the research, with a questionnaire and an expert survey among 46 people from the statistical population, assuming (N = n), the categories were tested using SPSS26 software and the categories were ranked by Friedman test and the validity of the questionnaire was valid in two parts: validity and reliability. Cronbach's alpha was calculated to be 0.895). According to the results, the highest rank belongs to the techniques used in international political marketing with a value of 5.99, followed by the necessities of using international political marketing with a rank of 4.64 and the most significant dimension with a rank of 4.11. The incoherence of programs and strategies in the field of international political marketing was the first limitation in the use of international political marketing and the most effective foreign policy discourse of the Islamic Republic of Iran to use international political marketing, the discourse of international de-escalation with realism and self-determination. In the effective discourse group. Regarding the current situation and position of the country, the position of the Islamic Republic of Iran in terms of history and culture was ranked first in this group, but the position of the country in terms of export products was ranked eighth.
خلاصه ماشینی:
با در نظـر گـرفتن تمـامي نکـات ذکرشـده و هم چنين ضرورت شناسايي مؤلفه هاي قدرت نرم جمهوري اسـلامي منطبـق بـا مفروضـات ابزارهاي بازاريابي سياسي ، پژوهش حاضر در پي پاسخ به اين پرسش اسـت کـه بازاريـابي سياسي چگونه و از طريق چه مؤلفه هايي مي تواند بر افزايش قدرت نرم جمهـوري اسـلامي ايران تأثيرگذار باشد؟ مباني نظري و پيشينه شناسي تحقيق پيشينۀ تحقيق جنيدي و ملائـي (١٣٩٨) در تحقيقـي بـه بررسـي راهبردهـاي مبتنـي بـر قـدرت نـرم جمهوري اسلامي ايران در مقابله با قدرت هوشمند ايالات متحـدة امريکـا پرداختنـد.
نتيجه گيري در فاز کمي پژوهش پس از انجام آزمون فريدمن و رتبه بندي مؤلفه هـاي شناسـاييشـده که به ترتيب ميانگين و انحراف معيار آورده شده بودند متناسب با هر گروه جداگانـه نتـايج زير حاصل شد: در خصوص ضرورت بهره گيري از بازاريابي سياسي بين الملل به منظور افـزايش قـدرت نرم جمهوري اسلامي ايران بر اساس نظر خبرگان بيشترين ميانگين بـه جـذب گردشـگر و سرمايه گذار خارجي اختصاص داده شده است .
در خصوص محدوديت هاي بازاريابي سياسي بين الملل بـه منظـور افـزايش قـدرت نـرم جمهوري اسلامي ايران ، عدم انسـجام برنامـه هـا و اسـتراتژي در حـوزة بازاريـابي سياسـي بين الملل در جايگاه اول قرار دارد و گواه ايـن مـورد اسـت کـه هنـوز اقبـال در خصـوص استفاده از اين حوزه وجود ندارد.
٤. نقش فعال در مناسبات بين المللي از ديگر تکنيک هاي بهره گيري از بازاريابي سياسـي به منظور افزايش مؤلفۀ قدرت نرم جمهوري اسلامي ايران است .
“International Political Marketing and soft power: A Case Study of united state public diplomacy”, Journal of Public Affairs, October, 2008 مقاله پژوهشي: