چکیده:
کارآفرینی اجتماعی یکی از زیرمجموعههای حوزه کارآفرینی بوده و به معنی انجام ماموریتهای اجتماعی و انساندوستانه با فعالیتهای کسبوکار است. فعالیتهای کارآفرینانهی اجتماعی به اقدامهایی گفته میشود که ضمن برخورداری از ویژگیهای عمومی کارآفرینی یعنی داشتن ماهیت نوآورانه، خلاقانه و کسبوکارانه، جهتگیری اصلی آنها به جای سود فردی و گروهی، به سوی اهداف اجتماعی نظیر همآوایی و همبستگی جمعی، مقابله با محرومیت، یاس و درماندگی باشد مهمترین هدف کارآفرینی اجتماعی پرداختن به یک انگیزهی اجتماعی (مانند: بهبود انسجام اجتماعی، مبارزه با فقر، دفاع از حقوق بشر یا ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی) است این پژوهش با هدف ارائه این پژوهش با هدف ارائه یک مدل مفهومی یکپارچه شده از سطوح گوناگون عوامل محیطی موثر بر توسعه کارآفرینی اجتماعی، و در راستای پر نمودن خلاءهای متعدد وجود داشته در ادبیات این حوزه پژوهشی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی بوده و بر مبنای اهداف پژوهش آن، روش تحلیل دادهبنیاد با رویکرد کلاسیک (گلیزری) اتخاذ شده است. نمونه آماری پژوهش متشکل از 22 نفر از اساتید محترم رشته کارآفرینی دانشگاههای تهران و دانشگاههای قزوین بهدلیل دسترسپذیری و برخی از کارکنان مرتبط با زیرمجموعه معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده است. یافتههای تحقیق مدل مفهومی گستردهای از عوامل محیطی موثر بر توسعه کارآفرینی اجتماعی در سه سطح کلی کلان (ملی و بینالمللی)، میانی (سازمانی)، و خرد (فردی) ارائه میکند. یافتههای مذکور، همچنین مسیرهای پژوهشی متعددی را برای ادامه مطالعات آتی در این حوزه آشکار میسازد که در انتهای این مقاله به آن اشاره شده است.
This research is conducted to present a conceptual integrative model of various levels of environmental factors influencing social entrepreneurship development and to fill the multiple gaps that exist in the related literature. Research method was qualitative and based on its purposes, grounded theory with classic approach was applied. Based on accessibility reason, research statistical sample was included 22 of entrepreneurship university (Tehran and Qazvin) teachers and staffs working for the entrepreneurship and job development office in ministry of cooperatives labor and social welfare. Findings presents an extensive conceptual model of environmental factors influencing social entrepreneurship in three),Aforementioned findings also expose multiple research directions for future studies in this research area which is discussed at the end of this article. This research is conducted to present a conceptual integrative model of various levels of environmental factors influencing social entrepreneurship development and to fill the multiple gaps that exist in the related literature. Research method was qualitative and based on its purposes, grounded theory with classic approach was applied. Based on accessibility reason, research statistical sample was included 22 of entrepreneurship university (Tehran and Qazvin) teachers and staffs working for the entrepreneurship and job development office in ministry of cooperatives labor and social welfare. Findings presents an extensive conceptual model of environmental factors influencing social entrepreneurship development in three levels: macro (national and international), meso (organizational), and micro (individual). Aforementioned findings also expose multiple research directions for future studies in this research area which is discussed at the end of this article.
خلاصه ماشینی:
مدل موردنظر عوامـل محيطـي مـؤثر بـر توسـعۀ کـارآفريني اجتمـاعي را بـه فعـالان و کارآفرينان و سياست گذاران و تمامي ذينفعان خواهد شناساند که هم در مقام نظر و هم در عمل قادر است به تسهيل توسعۀ کارآفريني اجتماعي در کشور کمک شايان تـوجهي کنـد؛ همچنين مسيرهاي شفاف و مفيدي را براي محققان در پژوهش هاي آتي مشـخص خواهـد کرد و به طور بالقوه قـادر اسـت از هـدر رفـت زمـان ، انـرژي و سـرمايۀ زيـادي در انجـام پژوهش هاي مرتبط در مسيرهاي انحرافي بکاهد.
نوآوري پژوهش حاضر نوآوري پژوهش حاضر را از دو جنبه ميتوان بررسي کرد؛ نخست ميتـوان از نـوآوري روشي ياد کرد که بر آن مبنا اين پژوهش (و دقيقاً موضـوع عنـوان پـژوهش حاضـر) بـراي نخستين بار است که از روش داده بنياد و با رويکرد گليزري براي ارائۀ مدل يکپارچۀ عوامل محيطي مؤثر بر کارآفريني اجتماعي انجام ميشود که دسـت محقـق را در مـدل سـازي آزاد گذاشته و از محدوديت هاي مدل هاي پارادايمي (مانند مدل استراوس و کوربين ) برخـوردار نيست ؛ همچنين اين روش ، دست محقق را باز خواهد گذاشت که عوامل محيطي مـؤثر بـر توسعۀ کارآفريني اجتماعي را از منظر بومي نيز مورد مداقه قرار دهـد و نهايتـاً دلالـت هـاي نظري و کاربردياي را به ادبيات حـوزه بيفزايـد کـه تـاکنون طبـق اطـلاع محقـق در هـيچ پژوهشي انجام نشده است .