چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر کیفیت زندگی و شادکامی زنان مبتلا به بیماریام. اس شهر شیراز بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان بیمار مراجعه کننده به انجمن بیماران ام. اس (کلیه زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس) شهر شیراز در سال 1397 بود که از بین آنان، 30 نفر به شیوه نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه گواه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران ام. اس آیتاللهی (1385) و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. جهت تحلیل دادهها از روش آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس) استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان دادند که اجرای برنامه آموزشی مدیریت استرس باعث بهبود کیفیت زندگی (12/10 f= و004/0 p <) و شادکامی (84/118 f=و 01/0 p <) در زنان مبتلا به بیماریام. اس درگروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است. باتوجه به نتایج پژوهش، مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر ارتقای کیفیت زندگی و شادکامی این بیماران اثر دارد. بنابراین این برنامه آموزشی میتواند جز برنامههای مداخلاتی برای گروه هدف مورد استفاده قرار بگیرد.
the purpose of this study was to determine the effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on quality of life and happiness in m .s patients in shiraz. the present study is a semi-experimental type. the statistical population of this study included all patients referring to the ms society of shiraz in 1397. among them, 30 women were selected by available sampling and randomly assigned to two groups of the experimental and control group. the used scales included the quality of life questionnaire for patients with ms ayatollahy (2006) and the oxford happiness questionnaire. data were analyzed by descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (covariate analysis). the results showed that the implementation of stress management training improves the quality of life(f=10.12, p<00.04) and happiness(f=118.84, p<0.01) in the experimental group compared to the control group. according to the results of the study, cognitive-behavioral stress management can improve the quality of life and happiness in these patients. therefore, this training program can be used as an intervention program for the target group.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري بر بهبود کيفيت زندگي و شادکامي در زنان مبتلا به بيماري مول تيپل اسکلروزيس شهر شيراز فريده انصافداران *١، اطهر افشار 2 ١- دکتري روانشناسي، مدرس گروه روانشناسي، موسسه آموزش عالي فاطميه شيراز، شيراز، ايران (نويسنده مسئول ) f.
com تاريخ دريافت : [٩٨/٦/٢٦] تاريخ پذيرش : [٩٨/٩/١٢] چکيده هدف از پژوهش حاضر، تعيين اثربخشي آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري بر کيفيت زندگي و شادکامي زنان مبتلا به بيماري ام .
باتوجه به نتايج پژوهش ، مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري بر ارتقاي کيفيت زندگي و شادکامي اين بيماران اثر دارد.
باتوجه به مطالب گفته شده پژوهش حاضر درصدد يافتن پاسخ اين پرسش است که آيا آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي رفتاري، بر فاکتورهاي روان شناختي، از جمله کيفيت زندگي و شادکامي در بيماران مولتيپل اسکلروزيس تاثيردارد؟ روش در اين پژوهش از روي نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شده است .
قبل از اجراي آموزش مديريت استرس مبتني بر مدل شناختي و رفتاري با استفاده از پرسشنامه کيفيت زندگي و شادکامي مربوط به بيماران ام .
اس در زمان پيش آزمون و پس آزمون تفاوت معنيداري وجود دارد و آموزش مديريت استرس تاثير معناداري بر ميزان کيفيت زندگي و شادکامي زنان مبتلا به بيماري ام .
تاثير آموزش مديريت استرس به شيوه شناختي-رفتاري بر خستگي مزمن و سبک هاي مقابله در بيماران مبتلا به مولتيپل اسکلروزيس .
14 The effectiveness of cognitive-behavioral stress management training on improving quality of life and happiness in women with multiple sclerosis in Shiraz Farideh Ensafdaran, Athar Afshar 1.