خلاصه ماشینی:
"در واقع دیدگاه این بخش از نمایشهای off-off-broady تبدیل به کارهای پستمدرن شدند و این نمایشها بهطور کامل رادیکال و متفاوت از چیزهایی بودن که بوسیله سنتهای off-ù brodway را تحت شعاع قرار دادند و قوانین off-off- broadway توسط اندیشه پست و مدرن برای تماشاگران و منتقدان تئاتر قابل تغییر شدند.
روایتهای معمول تئاتر پستمدرن به عقاید،تصاویر و قطعات ساختارشکنی شده تقسیم میشوند که محیط موزاییکگونه یا تصاویر چشمگیر نمایشی چهار بعدی را شکل میدهند که تماشاگر میتواند از بین این قطعات اطلاعاتی کوچک،آنهایی را انتخاب کند که برایش جالبترند.
«الیون فاچ»یک تجربه پستمدرن از نمایش اجرا شده بوسیله«داریل چین»با عنوان حمله شکستهای را اینگونه شرح میدهد:«نمایش مرکب بود از یک درهم پیچیدگی از چندین صحنه-قطعههایی که از فیلمهای کلاسیک آمریکایی نقل میشدند یا الهام گرفته شده بودند و در میان این صحنهها قطعات هیچگاه بوسیله شخصیتها و طرح نمایشنامه به صورت یک توهم از واقعیت درنمیآمد.
برای نظر دادن درباره بعضی جنبههای خود شیفتگی تئاتر off-off-broadway باید به نظریات«ریچارد شکنر»توجه کرد که میگوید خود شیفتگی بهمعنای خودمحوری نیست،اما باید اینگونه گفت که:«دیدن(خود)در مرکز جهان یک احساس مدرن است برای[خود]دیدن خودش و شامل شدن این بازتابها یا همزاد شدن با(دیگری)،یک تجربه پستمدرن است.
در نمایش- off-off broadway پیام اساسی یا جامعه شناسانهای وجود ندارد که تماشاگر درک کند،تنها چیزیکه وجود دارد این است که تماشاگر چیزی را خارج از قطعات اطلاعاتی که بوسیله اجرا کننده برای او (به تصویر صفحه مراجعه شود) امکانپذیر و قابل دسترس است،بسازد."