چکیده:
هدف: هدف از اجرای این پژوهش تعیین تأثیر آموزش راهبردهای یادگیری بر ارتقاء عملکرد حل مسألههای کلامی ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی پایه ششم دوره ابتدایی شهر تهران بود. روش: برای اجرای پژوهش از شیوه نیمهآزمایشی از نوع پیش آزمون، پسآزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری استفاده شد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای، نمونهای با حجم 40 نفر طبق فرمول کوکران انتخاب شد. به منظور سنجش عملکرد دانشآموزان درحل مسالههای کلامی ریاضی، در دو مرحله پیش از آموزش و پس از آموزش، از آزمون محقق ساخته حل مسألههای کلامی ریاضی استفاده شد. آموزش راهبردهای یادگیری به گروه آزمایشی، با استفاده از روش آموزش شناختی و به شیوه هدایت گام به گام صورت گرفت و گروه گواه از روش مرسوم آموزش استفاده کرد. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t همبسته) استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد میانگین نمرات عملکرد حل مسألههای کلامی ریاضی دانشآموزانی که آموزش راهبردهای یادگیری را دریافت کرده اند به طور معنی دار بالاتر از میانگین نمرات عملکرد حل مسأله کلامی ریاضی دانشآموزانی است که آموزش راهبردهای یادگیری را دریافت نکرده اند. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای به دست آمده بنظر میرسد آموزش راهبردهای یادگیری به دانشآموزان کمتوان ذهنی، سبب افزایش عملکرد آنها در حل مسألههای کلامی ریاضی شده است. از سوی دیگر بررسی دادههای مرحله پیگیری نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری به دانشآموزان گروه آزمایشی در طول زمان از پایداری و دوام مناسبی برخوردار بوده است.
Objective: The present research aimed to investigate the effectiveness of learning strategies training in the mathematics’ word problem-solving performance among mentally-retarded elementary school students. Method: The research population included all the mentally retarded female students studying in the sixth grade of elementary schools located in Tehran in the school year of 2016, out of which a sample of 40 individuals was selected based on Cochran formula and through cluster sampling. The data gathering tool included the researcher-made mathematics’ problem-solving test. The sample underwent for teen two-hour sessions. The research design was the semi-experimental method with pre-test, post-test, control group and follow-up. Descriptive and inferential statistics (covariance and t-test) were used to analyze the data. Results: Results indicated that the mean of students’ problem-solving performance was significantly higher among the students who underwent the training as to the control group. Conclusion: It can be concluded that learning strategies training has enhanced mathematics performance among the mentally-retarded students. Moreover, this result proved stable over time.