چکیده:
تغییر در لایههای زیرین جامعه بهواسطۀ انباشت نگاه سنت، کاری سخت و دشوار بهنظر میرسد. از آنجا که هنر هم یکی از لایههای مهم جامعه به حساب میآید، تغییر نظام ارزشی آن -با وجود سابقهای طولانی- دشواری فرایند تغییر را چندبرابر ساخته است. یکی از پدیدههای مهم که همواره در مقابل سازوکار سنت قد علم کرده، مدرنتیه است. مدرنیته به دلیل ماهیت پدیداری همواره با ارائۀ اندیشهای انتقادی سعی در راندن هر گونه نگاه سنتی دارد. این امر تنها به حوزۀ اجتماعی محدود نمیشود بلکه در ساحت هنر نیز قابل روئیت است. بازده زمانی چنین امری در ایران را میتوان از دورۀ ناصرالدین شاه در نظر گرفت و اوج آن را عصر پهلوی اول دانست. با ناآرامیهای سیاسی و پایان یافتن حکومت رضاشاه و حضور متفقین در ایران، گویی آخرین میخها بر تابوت سنت تصویری کوبیده شد. تاسیس دانشکدۀ هنرهای زیبا بهعنوان نهادی نو در حوزۀ هنر، عصیانی در برابر نهادهای آموزشی هنر تلقی میشود. هنرمندان و فارغالتحصیلان این دانشگاه بهموجب رویارویی با دغدغههای نوین و تازه در اروپا، محتوایی نو به جامعۀ هنری ایران افزودند. از مهمترین هنرمندان در این دوره جواد حمیدی، جلیل ضیاءپور و مارکو گریگوریان هستند. هدف این پژوهش بررسی اندیشۀ انتقادی هنرمندان نوجو در برابر اندیشۀ سنتی حاکم است. تقابلی که با تلاش هنرمندان نامبرده در این عرصه اتفاق افتاده است، بهعنوان مبانی مجادله با سنت تصویری شناخته میشود. مباحثی نظیر فرم و محتوا، ابزارگرایی با محتوای ایرانی، تئوریزهسازی و انتشار بیانه جهت مقابله با سنت از جمله نکات مهم در رسمیت یافتن هنر نوگرا است. لذا سوال این پژوهش منوط بر چگونگی روش انتقاد هنرمندان نوگرا در مقابل سنت تصویری ایران است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت توصیفی- تحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات، کتابخانهای است.
Change in the lower strata of society seems difficult due to the accumulation of the view of the work tradition. Since art is also one of the important layers of society, changing its value system with a long history has multiplied the difficulty of the change process. One of the most important phenomena that has always stood in opposition to the mechanism of tradition is modernity. Due to its phenomenal nature, modernity always tries to drive away any traditional view by presenting a critical thought. This is not limited to the social sphere but can also be seen in the field of art. The efficiency of such a thing in Iran can be considered from the period of Nasser al-Din Shah and its peak can be considered in the first Pahlavi era. With the political unrest and the end of the rule of Reza Shah and the Allies in Iran, it was as if the last nails were driven into the foot of the visual tradition. The University of Fine Arts, as a new institution in the field of art, is considered a rebellion against the educational institutions of art. The artists and graduates of this university added to the Iranian artistic community in order to face the concerns of modern Europe. Among the most important artists in this period are Javad Hamidi, Jalil Ziapour, Marko Grigorian.
This study is a critical study of nouveau artists against traditional and dominant thought. The confrontation that has taken place with the mentioned artists in this field is known as the basis of the debate with the visual tradition. Topics such as form and content, instrumentalism, theorizing and publishing a statement to oppose tradition are among the important points in recognizing modern art. The research question depends on the method of critique of modern artists against the Iranian visual tradition. The research method in this research was descriptive-analytical and the method of collecting information was library.