چکیده:
تجرید در عرفان اسلامی فرایندی است که در طی آن جزئی به کل تبدیل میشود. منظور از تجرید حذف شدن خصوصیات فردی از چیزی است که قرار است کل شود یا ارتقاء یابد. بهنظر میرسد چکیدهنگاری و یا عدم پرداخت به جزئیات ملموس اشیا در نقاشی ایرانی، حاصل این نگاه معنوی هنرمندان و باور به نظریۀ تجرید در عرفان اسلامی باشد. در مقابل، بحث انتزاع در هنر غرب از اواخر قرن نوزدهم و پس از توفیق جنبشهای نوگرایی، از قبیل امپرسیونیست، در نقاشی اروپا مطرح و پیگیری میشود. انتزاع در لغت به معنای در آوردن جزئی از کل است؛ در حقیقت هنرمند تمایل خود را به بازنمایی دقیق و مشابه شئ از دست داده و مایل است فرمی خاص که لزوما شباهتی به فرم حقیقی در جهان ملموس را ندارد خلق کرده و مورد تاکید قرار دهد. تجرید در نقاشیایرانی با توجه به قدمت و استمرار طی قرنها چه تشابهات و چه تفاوتهایی با انتزاع در هنر مدرن غرب دارد؟ بهنظر میرسد هنرمندان ایرانی در بازنمایی تصاویر خود قائل به اصولی بودند که ریشه در باورهای مذهبی و اعتقادی آنها داشته است. تجرید در نقاشی ایرانی را میتوان با انتزاع در هنر غرب همراه و از یک جنس دانست. هدف پژوهش حاضر بازخوانی بحث تجرید در هنر اسلامی و در امتداد آن نقاشی ایرانی و تحلیل تمایل به انتزاع در هنر غرب است. این پژوهش به روش مطالعات تطبیقی، ضمن شرح و بسط این دو مفهوم به مقایسه و شرح نتایج پرداخته است، دادههای مورد نظر نگارندگان به روش کتابخانهای گردآوری شده است.
Tajrid in Islamic mysticism is a process during which a part becomes a whole. Tajrid means the removal of individual characteristics from what is to be transformed into a whole or upgraded. It seems that abstract writing, or the unwillingness to pay real details in objects and realistic representation in Iranian painting is the result of the mystical and religious view of artists and the belief in the theory of Tajrid in Islamic mysticism. In contrast, first in European painting and then in America, the discussion of abstraction in the late nineteenth century and after the success of movements such as the Impressionists and Post- Impressionists in painting is discussed and followed. Abstraction literally means to dismember and separate a part of whole. In this kind of attitude, the artist loses his desire to accurately and objectively represent reality. They want to create and emphasize a particular form that does not necessarily resemble the real form in the real world based on their tastes and mindsets. The kind of abstract view of Iranian painting has continued in specific direction for many years. What are the similarities and differences between Tajrid in Iranian painting in terms of antiquity and continuity for many centuries and abstraction in European and American painting? It seems that according to the available documents, Iranian artists in their artistic representations have adhered to principles that are rooted in their religious beliefs, and this process of producing works with similarities, major differences and fundamental differences with the discussion of abstraction in European and American art, has it. The purpose of this article is to re-read the concept of Tajrid in Islamic art and along with Iranian painting and to analyze the concept of abstraction in Western art. In the present study, by comparative studies, while describing and analyzing these two concepts, the results have been compared and classified, and the data desired by the authors have been collected by the library method .