چکیده:
جان ونزبرو گونههای تکلم خداوند با بشر را مبتنی بر گمانه زنیها و شیوه تحلیل ادبی خود درباره تفسیر آیه «
وما کان لبشر ان یکلّمه اللّه الّا وحیا او من وراء حجاب او یرسل رسولا فیوحی باذنه ما یشاء ۚ انّه علیّ حکیم» (شوری، ۵۱)، تبیین میکند. او با بررسی کلیدواژگان «وحی»، «حجاب» و «ارسال رسول» (یرسل رسولا) در این آیه و کاربردهای آنها در سایر آیات، درصدد اقتباس قرآن از عهدین برمی آید. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیلی - انتقادی، فرضیات وی ارزیابی میشود. برآیند پژوهش، تبیین و نشان دادن کاستیهای نظرات این قرآن پژوه آمریکایی و استاد دانشگاه لندن در: تکلم خدا در هر سه قسم وحی، عدم ترادف وحی و ارسال، کاربردهای گوناگون حجاب در قرآن و تمایز این کاربردها با عهدین، عدم دلالت «القی» بر وحی الهی یا الهام شیطانی و... است.
Based on his speculations and methods of literary analysis about the exegesis of the verse, “Itis not fitting for a man that Allah should speak to him except by inspiration, or from behind aveil or by the sending of a messenger to reveal, with Allah’s permission. What Allah wills: forHe is Most High, Most Wise.” (chapter Shura, verse 51), John Wansbrough states differentkinds of God’s talking with human beings. By examining the keywords “revelation”, “hijab”and “sending messengers” in this verse and their applications in other verses, he seeks to showthat the Qur’an was adapted from the Testaments. Using analytical-critical method, this paperevaluates his hypotheses. It explains and shows the shortcomings of the opinions of this AmericanQur’an researcher and professor at the University of London about God’s speaking in allthree types of revelation, non- synonymity of revelation and sending, various uses of hijab inthe Qur’an and the differences of these uses with those in the Testaments, a lack of implicationof Elqi on divine revelation or satanic inspiration and so on.