چکیده:
تنوع فرهنگی واقعیت بدیهی کشور ایران است که سیاستگذاری و مدیریت صحیح درباره آن ضرورتیاجتنابناپذیر است. رسانه، گذشته از آنکه خود، فرهنگ غالبی را ترویج میکند، از عناصر فرهنگسازاست. رسانهها، آینه تمام و کمال فرهنگ کلی جامعه میباشند. بسیاری از نهادهای اجتماعی بویژه رسانههامیتوانند در راستای ترویج و توسعه علمی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و به عبارت دیگر پیشرفت وسازندگی کشور، نقش اساسی داشته باشند، اما صداوسیما بهعنوان دانشگاهی سراسری و فراگیر، نقشمؤثرتری را بر عهده دارد، چرا که معمولاً برنامههای رسانه ملی، بویژه فیلمهای تلویزیونی، اثرات فرهنگی-اجتماعی قابلملاحظهای را در ابعاد مختلف به همراه دارد. در روزهایی که جمهوری اسلامی ایران برایپیشبرد اهداف و حل مشکلات اقتصادی خود به اتحاد و یکپارچگی بیشتری نیاز دارد، استفاده از ظرفیت تنوعفرهنگی بیش از پیش دارای اهمیت است. ظرفیت بزرگ صداوسیما میتواند کمک شایانتوجهی به ایجاد ایناتحاد و یکپارچگی کند. هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش صداوسیما در انتشار تنوع فرهنگی (با تأکیدبر توسعه مشارکتی) بوده است. جامعه آماری این پژوهش، 150 نفر از مدیران و مسئولان ارشد صداوسیمایجمهوری اسلامی ایران هستند. با توجه به حجم کم نمونه تمام جامعه آماری به عنوان حجم نمونه در نظر گرفتهشده است. ابزار جمع آوری داده در این پژوهش پرسشنامه با روایی و پایایی قابل قبول است. جمع آوری دادهدر روش کتابخانهای از طریق فیش برداری انجام شد. برای تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS 22وSmart Pls 2 استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که برنامههای صداوسیما بر انتشار تنوع فرهنگ (باتأکید بر توسعه مشارکتی) موثر است. همچنین بین نوع فعالیتهای حرفهای، بین سیاست تحریریه صداوسیما،اعتقادات شخصی کارمندان صداوسیما، ایجاد تعصب و کلیشهای شدن موضوعات صداوسیما بر انتشار تنوعفرهنگی (با تأکید بر توسعه مشارکتی) موثر است.
Cultural diversity is an obvious reality in Iran & its correct policy making & management is an inevitable necessity. Media, apart from publicizing a dominant culture, is itself one of the culture making elements. Media is the complete mirror of the society’s culture. Many of the social foundations, including media, can play a fundamental role in circulating scientific, cultural, social & economic development & as a whole on the development & prosperity of the country. The national radio & television play a more important role as a comprehensive cross-country university. The reason being that usually the programs broadcasted by the national media, especially the movies, have extensive cultural & social effects in different dimensions. In the days that the Islamic Republic of Iran requires more unity & consolidation in order to solve the economic problems & move towards its development, utilizing the capacity of cultural diversity is of utmost importance. The substantial capacity of the national media can be of great assistance to provide such unity & consolidation. The purpose of this research was to evaluate and study the role of the national media in promoting cultural diversity (with emphasis on participatory development). The statistical population of this research was 150 of the senior managers of the national media. With respect to this low population, all this statistical population has been considered as the sample volume. The method of research was survey and the tool used for data collection in this researchwas a questionnaire with suitable reliability and validity and gathering data through library research .Analyzing the data has been performed using the statistical softwares Smart Pls2 & SPSS 22. Results of the research revealed that the programs of the national media have been effective on promoting cultural diversity ( with emphasis on participatory development). It also showed that the type of the professional activity, policy of the board of editors, personal beliefs of the employees, creating prejudice & topic stereotypes of the national media are all effective on promoting cultural diversity ( with emphasis on participatory development).