چکیده:
احیاء هویت محله ای و تعلقات اجتماعی به منظور مدیریت مطلوب و ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان همواره مورد تاکید محققان و کارشناسان شهری بوده است. بررسی و شناخت عوامل مداخله گر و تاثیرگذار بر احساس هویتمندی محله ای می تواند در جهت حل معضل بحران هویت در شهرها و محلات امروز کارساز باشد. شهروندان ساکن در محلات کلان شهرهای امروزی با فضای محله خود مانوس نیستند و در تصویر ذهنی آن ها محله بخشی از شهر محسوب شده است. محله ویژگی های سنتی خود را از دست داده و همواره احساس بی هویتی و سرگردانی را بر انسان ساکن در آن القاء کرده است. تلاش اصلی در این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر هویت بخشی در محلات شهری و اولویت بندی عوامل صورت گرفته است. روش تحقیق به صورت توصیفی – تحلیلی است و جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه به کمک تکنیک های تلفیق آزمون آماری کوکران و مدل مجموع وزنی ساده 1 مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفته است. نتایج به دست آمده نشان داده است که بیشترین عامل تاثیرگذار در هویت بخشی به محلات شهر جیرفت، احساس تعلق و وابستگی به محله با وزن 301/0 بوده است و کمترین عامل، میزان مشارکت در تصمیمگیریهای مربوط به محله با وزن 175/0 میباشد.
The revival of local identity and social belongings have always been emphasized by researchers
and urban experts in order to promote the quality of citizen’s life. Investigating and recognizing
the effective factors on local identity sense can be used to solve the problem of cities identity
crisis and their neighborhoods. Citizens of metropolitan cities are not accustomed to the
atmosphere of their neighborhood, and in their mental image, the neighborhood is part of the
city. Nowadays, neighborhood has lost its traditional features and caused a feeling of
indifference and wondering on their residents. The main effort in this research is identifying and
prioritizing factors affecting identity in urban neighborhoods. The research method is
descriptive-analytic and data collection is done in library and field study. Data analysis using the
Cochran statistical test and the Simple Additive Weighting (SAW) model was conducted. The
results show that the most effective factor in identifying the neighborhoods of Jiroft was the
Sense of belonging with weight 0.301, and the lowest factor was the participation rate in
neighborhood-related decisions with weight 0.175.