چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی آسیبهای برنامهها و فعالیتهای آموزشی- تربیتی مراکز پیش از دبستان (دولتی) است. روش پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته اکتشافی است. جامعه پژوهش شامل مربیان دورهی پیش از دبستان شهر یاسوج بود. در مرحله کیفی تعداد 8 نفر از مربیان با روش هدفمند برای انجام مصاحبه نیمه سازمانیافته و در مرحله کمی تعداد 92 نفر از مربیان با استفاده از روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش در مرحله کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی محتوایی آن مورد تأیید متخصصین قرار گرفت. پایایی بر اساس ضریب آلفای کرنباخ 92/0 محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادههای حاصل از مصاحبه از شیوه مقولهبندی و کدگذاری و برای تحلیل دادههای کمی از آزمون فریدمن استفاده شد. یافتهها نشان داد برنامههای دوره پیشدبستانی دارای آسیبهایی است؛ بنابراین برای حل این مسائل، اعمال برنامهریزی مداوم و بازنگری و نظارت بر فعالیتهای اجرایی دوره پیشدبستان امری ضروری است.
The aim of the present study was to identify the pathology of the programs and educational-pedagogical activities in preschool centers. The method of the research is mixed one and its type is exploratory. The population of the study includes the whole teachers of the pre-school centers in Yasouj. In qualitative stage, 10 teachers were selected purposefully for semi-structured interview and in quantitative stage, 162 teachers were selected using cluster random sampling. The research method in quantitative stage was a researcher-made questionnaire and its content validity was confirmed by experts. The reliability was 92% according to Cronbach α. For analyzing the data obtained from interview, the classifying and the coding and for analyzing the quantitative data, Friedman test were used. The findings indicated that the pre-school programs contain elements such as lack of attention to fostering self-confidence, the lack of relevance of the content with preschool programs, non-use of field trip, non-use of the learning activities with different methods, lack of regular planning for kids at homes, lack of appropriate environment for group games in cold seasons, lack of the lesson plan (syllabus) for executive activities, lack of classifying students according to their abilities, lack of the evaluating students in different places, unawareness and lack of the parents cooperation in assisting the teachers concerning students development. Then for surmounting these problems, continuous planning, reviewing, and monitoring students' executive activities in preschool are mandatory.
خلاصه ماشینی:
چنين برنامه و محتوايي است که ميتواند به مربيان ، والدين ، دانشجويان و علاقه مندان کار با کودکان در دوره ي پيش دبستاني کمک کند تا برنامه درسي خود را به روش منطقي و پيوسته بنا نهند و از کار با کودکان اين دوره تجربه و تحليل درستي داشته باشند (مولايي و رضائي، ١٣٨٩)؛ و برنامه درسي اين دوره يک بازده محسوب ميشود و نيازمند بررسي و بازنگري بنيادي است و بايد هدف ، محتوا و روش هاي خاص خود را دارا باشد (کلمن و مک ٢، ٢٠٠٨)؛ بنابراين برنامه هاي اين دوره بايد متناسب با ويژگيها و نيازهاي کودکان و بر اساس اهداف مشخص طراحي شوند و همراه با نظم ، پايداري و انعطاف پذيري، بر کودکان متمرکز باشند، متناسب باسطح تواناييهاي کودکان باشند، به شيوه اصولي بازي در اين مراکز انجام شود، به استقلال و انتخاب هاي شخصي کودکان ارزش داده شود، فعاليت هاي ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بر اساس جدول شماره (١٤)، آزمون فريدمن معنادار ميباشد (٠/٠٥ < P) و ترتيب اولويت بندي نشان ميدهد که کمترين رتبه به اختصاص دادن برنامه زماني منظم براي کودکان در خانه توسط والدين اختصاص يافته است و بنابراين در ليست آسيب ها در رأس قرار گرفته است و مناسب بودن زمان براي اجراي فعاليت هاي يادگيري در مراکز بيشترين ميانگين رتبه را دارد و بنابراين در ليست آسيب ها پايين ترين رتبه را کسب کرده است .