چکیده:
زمینه: : گسترش و ترویج سرقت علمی میتواند خسارات جبرانناپذیری بر بدنۀ علمی دانشگاهها و فضای پژوهشی کشور وارد سازد. این پژوهش با هدف بررسی رابطه دانش و آگاهی، اخلاقی پنداری و انجام سوء رفتارهای پژوهشی سرقت علمی در میان دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش توصیفی همبستگی بوده و جامعه پژوهش کلیه دانشجویانی است که در پایگاه اطلاعات علمی ایران به عنوان کاربر ثبت نام شدهاند. روش نمونهگیری تصادفی ساده که با استفاده از فرمول کوکران 344 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. دادهها با استفاده از نرم افزار اسپیاساس و آزمونهای آماری مناسب شامل ضریب همبستگی پیرسون و همچنین آمار توصیفی میانگین و فروانی و درصد فراونی بررسی شد. یافتهها: دانش کاربران در خصوص میزان آگاهی از سرقت علمی متوسط بوده و میزان اعمال و ارتکاب نمونههای مورد پرسش کم است. دانشجویان اقدامات مطرح شده را تا حد متوسطی از نظر اخلاقی جدی میدانند. بین میزان دانش و آگاهی کاربران از سرقت علمی و اخلاقی نپنداشتن آن رابطه و همبستگی معنادار مثبت و بالایی وجود دارد. بین اخلاقی پنداشتن سرقت علمی و اعمال آن نیز، رابطه معنادار معکوس و ضعیف وجود دارد. نتیجهگیری: بر طبق نتایج هرچه میزان دانش و آگاهی کاربران از سرقت علمی بیشتر باشد، تفکر اخلاقی کاربران نیز بالا می رود و بالعکس. همچنین با بالارفتن اخلاقی نپنداشتن سرقت علمی، اعمال و ارتکاب آن نیز کاهش مییابد. این موضوع تاکیدی بر نیاز به توسعه آموزشی و پرورشی دانشجویان توسط دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی در کشور است.
Background: The spread and propagation of plagiarism can cause irreparable damage to the academic body of universities and the research environment of the country. The purpose of this study was to survey the relationship between awareness and knowledge, ethical perception, and the conduct of research misconduct among students.
Method: Descriptive correlation was used as the study method and the study population was the current users of the Iranian Scientific Database. The sampling method was Simple random sampling and 344 people were selected as study sample using Cochran’s formula. The research instrument was researcher-made questionnaire which was distributed among the users of Iranian Scientific Database as a research community after confirming its validity and reliability. The data was investigated using SPSS software and the appropriate statistical methods including Pearson correlation coefficient, the descriptive statistics of mean, statistical frequency and the percentage of frequency.
Results: It was found that users' knowledge of the examples and practices of plagiarism were moderate; however, the extent to which the samples in question were practiced was minimal. There was also a significant inverse and high relationship between students’ awareness of plagiarism and ethical perception of it and a weak and inverse relationship between students’ ethical perception of plagiarism and its conduct.
Conclusion: According to the results, users who know more about plagiarism are considered to have a better ethical perception and vice versa. Also, students who view plagiarism as unethical are less likely to commit it. This emphasizes the need for educational development of students by universities, research and educational institutes.