چکیده:
زمینه: رعایت اصول اخلاق حرفه ای از جانب معلمان و آموزگاران، نقش بسیار مهمی در ایجاد جو مطلوب اخلاقی در فضای تربیتی دارد. اخلاق حرفهای آموزگار از دیدگاههای فلسفی متعدد مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این میان یکی از فلاسفه مطرح اگزیستانسیالیسم که توجه ویژهای به موضوع اخلاق در جهان بشری و به «شخص» انسان دارد مارتین بوبر است. وی باور دارد که اخلاق میتواند به واسطۀ ارتباط شخص با خویشتن تحت تاثیر قرار گیرد. از این روی، هدف پژوهش حاضر آن است که با توجه به مبانی اخلاقی و ارزشی براساس دیدگاه مارتین بوبر در حوزهی فلسفه اخلاق و ارتباط انسان با خویشتن، رهنمودهایی برای اخلاق حرفهای معلمان و آموزگاران، در حوزهی ارتباطی معلم با خویشتن استنتاج نماید.
نتیجهگیری: در پرتو قابلیت وحدتبخشی به عنوان اصیلترین منبع اخلاقی، سایر اصول اخلاق حرفهای آموزگاران به شکل واقعی جهت داده میشود. در تفکر بوبر، وظایف «اخلاقی» و «حرفهای» شخص معلم، و از سویی نقشهای «آموزشی» و «تربیتی» او، کاملا درهمتنیده بوده و واجد وحدتی اساسی است. همچنین «حرفه» بخش مهمی از وجود و حیات معلم را تشکیل میدهد و توفیق واقعی معلم در عرصهی حرفهای، زمینهساز تحقق کمال وجودی او خواهد بود. رهنمودهای برگرفته از تئوری اخلاقی بوبر در حوزهی ارتباطی معلم با خویشتن، میتواند به معلمان در فرایند ساختن هویت و شخصیت مطلوب اخلاقی و حرفهای خویش مدد رساند و با کمک کردن به گسترش افق دید و بهبود درک معلمان، ارتباط واقعی و موثر معلمان با خودشان و شاگردانشان را تسهیل نماید
Background: Observance of professional ethics by teachers and educators plays a very important role in creating a favorable ethical climate in the educational environment. Teachers' professional ethics have been discussed from numerous philosophical perspectives. In the meantime, one of the philosophers of existentialism who is particularly concerned with the issue of ethics in the human world and the "person" of man is Martin Buber. He believes that ethics can be influenced by one's relationship with oneself. Therefore, the purpose of the present study is to draw on ethical and value principles based on Martin Buber's perspective on the philosophy of ethics and human relation to self, to guide the professional ethics of teachers and teachers in the field of teacher-self communication.
Conclusion: In the light of unifying capability as the principal ethical resource, other principles of teachers' professional ethics are guided in a real way. In Buber's thinking, the teacher's "moral" and "professional" duties, and his "educational" and "educational" roles, are fully intertwined and have essential unity. "Profession" is also an important part of the teacher's existence and life, and the true success of the teacher in the profession will pave the way for the realization of his existential perfection. Guides drawn from Buber's ethical theory in the area of teacher-to-teacher communication can help teachers in the process of constructing their own ethical and professional desires and identities, and by helping to broaden teachers 'horizons and improve teachers' perceptions, effective and effective communication with teachers and themselves. To facilitate their students.
خلاصه ماشینی:
از این روی، هدف پژوهش حاضر آن است که با توجه به مبانی اخلاقی و ارزشی براساس دیدگاه مارتین بوبر در حوزهی فلسفه اخلاق و ارتباط انسان با خویشتن، رهنمودهایی برای اخلاق حرفهای معلمان و آموزگاران، در حوزهی ارتباطی معلم با خویشتن استنتاج نماید.
اصل سوم: تجزیه و تحلیل معضلات و مسائل اخلاقی عینی در فعالیتهای حرفهای و نحوهی مواجهه با آنها ملاک اول: قبول مسئولیت در قبال دیگران و ارائهی پاسخ صحیح به آنها بوبر باور دارد چنانچه معلم، مسئولیتهای حرفهای و اخلاقی را به منزلهی بایدهایی خشک و بیروح تلقی نماید که از مراجع بالادستی تحمیل شدهاند و از انسان و حرفهی معلمی، تصویری آرمانی یا کلیشهای ارائه مینمایند، نمیتواند با آن مسئولیتها به درستی ارتباط برقرار نموده و قادر نخواهد بود تأثیر مثبت آنها را در موقعیتهای عینی، و در ارتقای هویت شخصی و حرفهای خویش درک نماید.
ملاک سوم: عمل بر طبق ایدهی ساختن سرنوشت انسان توسط خودش و اجتناب از ایدهی جزمیت بوبر معتقد است سرچشمهی بسیاری از مشکلات اخلاقی در حرفهی معلمی، تصور نادرست شخص معلم از نحوهی وجود خود در این جهان است.