چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازهای آموزشی کارکنان زندان در حوزۀ مواد مخدر و روانگردان بود. روش: پژوهش از نوع کاربردی-اکتشافی با رویکرد مطالعه موردی بود. نمونه آماری در چهار زندان تهران شامل خبرگان و روسای زندانها (11 نفر) و معاونین و کارشناسان (52 نفر) به تفکیک حوزه شغلی بود که همگی بهصورت هدفمند و گلوله برفی تا اشباع نظری انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته و چهار جلسه گروه کانونی انجام شد. یافتهها: 26 نیاز آموزشی برای کارکنان در ابعاد نگرشی، دانشی و مهارتی و 4 نیاز آموزشی برای مدیران به دست آمد. از جمله نیازهای کارکنان عبارت بود از آشنایی با مواد روانگردان و عوارض آن، روشهای کشف و جاسازی، مهارتهای چهره زنی پیشگیری از اعتیاد، خودکنترلی، رفتار با زندانیان، رواندرمانی و درک مضرات مصرف مواد. نیازهای مدیران عبارت بود از آشنایی با قوانین، درمان اعتیاد، مهارت پیشگیری و درک اعتیاد بهعنوان بیماری. نتیجهگیری: مدیران و کارکنان در نیاز «روشهای پیشگیری از اعتیاد» با یکدیگر مشترک بودند و ضروری است هرگونه برنامهریزی و طراحی دوره آموزشی کارکنان با لحاظ کردن نیازهای دانشی، نگرشی و مهارتی شناساییشده انجام گیرد.
Objective: The current study aimed to identify the educational needs of prison staff in the field of drugs and psychedelics. Method: The research was applied-exploratory with a case study approach. The statistical sample was in 4 prisons in Tehran, including experts and heads of prisons (N=11) and the deputies and specialist (N=52) separated by job field that were selected purposefully and snowballed until theoretical saturation. The data were collected using a semi-structured interview and 4 focus group sessions. Results: 26 educational needs for employees in the dimensions of attitude, knowledge, and skills and 4 educational needs for managers were obtained. Among the staff's needs were familiarity with psychoactive substances and their side effects, methods of discovery and embedding, facial skills to prevent addiction, self-control, behavior with prisoners, psychotherapy, and understanding of the harms of drug use. Managers' needs were familiarity with laws, addiction treatment, prevention skills and understanding of addiction as a disease. Conclusion: Managers and staff shared the need for "methods of addiction prevention" and it is necessary to plan and design the training course for staff taking into account the identified knowledge, attitudinal, and skill needs.
خلاصه ماشینی:
ويلســون ١ (٢٠٠٢) در پژوهشــي دريافت که بين هر ســه بخش دانش ، مهارت و بينش و وضــعيت موجود و مطلوب تفاوت معناداري وجود دارد و نياز به اجراي دوره هاي آموزشــي احســاس ميشــود؛ بنابراين تعيين نيازهاي آموزشـي مديران و کارکنان از اهميت خاصـي برخوردار اسـت و ميبايسـت علاوه بر دارا بودن تواناييهاي ذهني، جسـمي، هنري و همچنين ويژگيهاي رواني و اجتماعي از دانش و مهـارت هـاي کـافي در زمينـه وظـايف مربوط ـبه خود بهره برده ـباشـــنـد تـا بتواننـد در جهت استفاده از منابع ، موفقيت قابل ملاحظه اي را به دست آورند.
Rao, Giannetti, Kamal, Covvey & 2.
multifactoriale 14 / 28 همان گونه که در جدول ٤ آمده اسـت از بين مقولات مرتبط با نيازهاي دانشـي، مهارتي و نگرشي مديران مجموع ١٣ کد (آموزش آموزه ها، آموزش سبک مديريت ، درک اعتياد ـبه عنوان بيمـاري، آموزش ســـيـاســـت هـا و برـنامـه هـاي کلان ، آشـــنـايي ـبا قوانين و مقررات ، مهارت حفاظت گفتار، آشـنايي با روش هاي کاهش آسـيب در زندان ، مهارت پيشـگيري از اعتياد، مهارت ارتباط مؤثر، مهارت به کار گيري مخبر و آشـنايي با روش هاي نوين درمان ) مورد شناسايي قرار گرفت .
اين تحقيق با هدف کلي «شــناســايي نيازهاي آموزشــي کارکنان براي ٥١ پيشـگيري و کنترل مصـرف مواد مخدر و روان گردان در زندان » انجام شـده اسـت .
اين ها همه دلايلي هســتند که منجر به تأکيد مديران زندان براي آموزش راه هاي پيشگيري و درمان مواد مخدر به کارکنان شده است .