چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی دشواری تنظیم هیجان در رابطۀ بین تجربۀ آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان است. این مطالعه از نظر هدف بنیادی و از لحاظ روش از نوع همبستگی مبتنی بر تحلیل مسیر است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1399-1398 بود. روش نمونهگیری این پژوهش از نوع خوشهای چندمرحلهای بود. درنهایت بعد از توزیع و جمعآوری پرسشنامهها و با حذف پرسشنامههای ناقص، 218 نفر تجزیه و تحلیل شدند. ابزار گردآوری دادهها عبارت بود از مقیاس تصویر بدن (FBIS)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) و پرسشنامۀ تجربۀ آزار (CAQ). دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون در نرمافزار SPSS نسخۀ 24 و تحلیل مسیر در نرمافزار Amos نسخۀ 24 تحلیل شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد همبستگی معناداری بین تجربۀ آزار با دشواری تنظیم هیجان و نارضایتی از تصویر بدنی وجود دارد. افزون بر این، بین دشواری تنظیم هیجان و نارضایتی از تصویر بدنی همبستگی معنادار دیده میشود. همچنین تحلیل مسیر نشاندهندۀ نقش میانجیگری دشواری تنظیم هیجان بین تجربۀ آزار و نارضایتی از تصویر بدنی دختران نوجوان بود؛ بنابراین تجربۀ آزار در کودکی از طریق افزایش دشواری در تنظیم هیجان موجب نارضایتی از تصویر بدنی در دختران نوجوان میشود.
The purpose of this study was to examine the mediating role of emotion regulation difficulties in the relationship between abuse experiences and body image dissatisfaction in adolescent girls. The present study was an applied and correlational method based on structural equation modeling. The statistical population of this study was all female high school students in Tehran in the academic year 2019-2020. The sampling method of this study was a multistage cluster procedure. After distributing and collecting the questionnaires and removing the incomplete questionnaires, 218 subjects were finally analyzed. The data collection instruments were the Fisher Body Image Scale (FBIS), the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS), and the Experience of Abuse Questionnaire (CAQ). Data were analyzed using Pearson correlation in Spss-24 software and path analysis in Amos-24 software. The results of the present study showed that there was a significant relationship between the experience of abuse and difficulties in emotion regulation and dissatisfaction with body image. In addition, there was a significant relationship between difficulties in emotion regulation and dissatisfaction with body image. Path analysis also revealed the mediating role of emotion regulation difficulties between abuse experience and body image dissatisfaction. Thus, the experience of child abuse causes body image dissatisfaction in adolescent girls by reinforcing difficulties in emotion regulation.
خلاصه ماشینی:
همچنين تحليل مسـير نشـان دهنـدة difficulties in emotion regulation and dissatisfactionنقش ميانجيگري دشواري تنظيم هيجان بين تجربۀ آزار و نارضـايتي with body image.
In addition, there was a significantاز تصوير بدني دختران نوجوان بود؛ بنابراين تجربـۀ آزار در کـودکي از relationship between difficulties in emotion regulationطريق افزايش دشواري در تنظيم هيجان موجـب نارضـايتي از تصـوير and dissatisfaction with body image.
revealed the mediating role of emotion regulation واژه هاي کليدي : دشواري تنظيم هيجان ، تجربـۀ آزار، نارضـايتي از difficulties between abuse experience and body image dissatisfaction.
در اين پژوهش نيز نقش ميانجي دشواري تنظيم هيجان ١ در رابطۀ بين تجربۀ آزار و نارضايتي از تصوير بدني بررسي ميشود.
اين پژوهشگران دريافتند متغيرهايي وجود دارد که در رابطۀ بين تجربۀ آزار و آسيب هاي رواني، نقش ميانجي دارند که يکي از اين متغيرها دشواري تنظيم هيجان است (استونز، گرهارت ، گلدسميت ، هيلث ، چسني و هبفول ، ٢٠١٣).
در همين راستا، با توجه به اينکه در پژوهش هايي ارتباط تجربۀ آزار، دشواري تنظيم هيجان و نارضايتي از تصوير بدني به صورت دوبه دو بررسي شد و نشان داده شد بين آن ها رابطه وجود دارد (موسوي، عليلو و مدني، ١٣٩٧؛ فيروزي، اميري، سعادتي و رستمي، ١٣٩٥).
با توجه به مطالب گفته شده و با درنظرگرفتن اهميت تصوير بدني در دختران نوجوان ، پژوهش حاضر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که آيا دشواري تنظيم هيجان در رابطۀ بين تجربۀ آزار و نارضايتي از تصوير بدني دختران نوجوان ، نقش ميانجي دارد.
يافته هاي اين پژوهش نشان داد دشواري تنظيم هيجان در رابطۀ بين تجربۀ آزار و نارضايتي از تصوير بدني دختران نقش ميانجي دارد.