خلاصه ماشینی:
"در این نمودار است که در شعری دیگر مضمون شاخه و درخت با سیب وهبوط و ماجرای گناه اول آدم میآمیزد: {Sشب در جنون جاری جنگل جوانه زد#بعد از درنگ آینه در سیب اشتباه5S}(هرچند ظاهرا ارتباطهای موجود ناشی از واجآرایی و تکرار حرف ج است)اما در شعر درخت و در یک فضای سورئالیستی عناصر شاعر،خدا،و درختدر تلفیقی شاعرانه و آتشین موجد این بیت است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)عباس کلهر درخت از اساطیر کهنتا آسمان خیره به من {Sشاعر خراب بود خدا را درخت دید#رقصید و باز شعلهور از شاخهها چکید6S}اما روایت آلام و دردهای شاعرانه از زبان درخت باز هم ادامه پیدا میکندو همواره پیوند این دردها با آتش شعلهوری که از شاخههای شاعر(درخت)شعله میکشند،جلوهگر است: {Sوقتی که شعله میکشی از شاخههای من#پر میشود تمام زمین از صدای من7S}این آتش همیشه سوزنده نیست و گاهی چون آتش ابراهیم،گلستانی است که از آن-اینبار در تجربه شهودی مرادی-پرندهای در آینۀ ماجرای شاعر گل میکند: {Sلبخند میشوی به هوای پرندهها#پر میکشی به پنجرۀ چشمهای من#بر شاخههای شعلهورم خانه میکنی#گل میکنی در آینه ماجرای من8S}پرندهای که از میان آتش سر برمیکند با برگهای مضطرب شاعر دستمیدهد و شاعر اندوه اجتماعی و دلگویهها و دلواپسی عمومیاش را با اودر میان میگذارد: {Sجنگل نفس نمیکشد و محو میشود#هی جانماز چشمه سبز دعای منS}اما گاهی دغدغههای عاشقانه و زمینی شاعر نیز فرصت بروز در سایهسارمضمون درخت و جلوهگری در بطن این نماد را مییابند: {Sخاتون!دوباره در غزل انتظار من#گم کردهام ردیف دلم را،بهار من!#من با تو در نهایت آرامشم،عزیز!#گل کن بدون دغدغه بر شاخسار من9S}و جلوههای کاملتری که باز در شعر درخت به صورت مستقل قابل اشارهاست که در آن درخت در جایگاه ردیف با طنین و تکراری منظم تصاویرآشنایی را خلق میکند."