چکیده:
«دابّه» به معنای موجودی متحرک و جاندار، 14 مرتبه در قرآن به کار رفتهاست و با توجه به معنا و سیاق آیات آشکار میگردد که این واژه عام بوده و بر جنبندگان اعم از انسان و حیوان دلالت دارد. اما یکی از آیاتی که میان مفسران شیعه و اهل سنت مورد مناقشه است، آیه 82 سوره نمل میباشد که خداوند میفرماید: «وَ إِذا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَیْهِمْ أَخْرَجْنا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُکَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ کانُوا بِآیاتِنا لا یُوقِنُونَ»؛ و هنگامى که وعده عذاب ما بر آنان حتمى و لازم شود، جنبندهاى را از زمین براى آنان بیرون مىآوریم که با آنان سخن مىگوید. زیرا مردم پیش از این به آیات ما یقین نداشتند. بیشتر شیعیان، تبادر معنایی حاصل از لفظ «دابه» را دلیل بر رجعت حضرت علی(علیه السلام) میدانند و وجود برخی از روایات را مؤید نظر خود میدانند. اما اهل سنت رویکردی کاملاً متفاوت داشته و با استناد به برخی روایات «دابّه» را حیوانی عجیبالخلقه و افسانهای میدانند. با این وجود هر دو دسته در این که «دابّة الارض» در آخرالزّمان خروج میکند و خروجش از نشانههای قیامت است، اتفاقنظر دارند. این نوشتار با هدف حل تعارض میان فریقین، تحقیقی بنیادی بوده و به دلیل بررسی مصداق «دابّة الارض» در آیات و روایات و استفاده از کتب و اسناد، تحقیقی موردی و کتابخانهای است.
Dabbah" is an Arabic word that means "a moving and living being". It appears 14 times in the Quran. The context of these verses reveals that it is a general word and denotes all creatures, including both animals and humans. Still, regarding verse 82 of surah "al-Naml," there is a conflict between Shia and Sunni commentators. In this verse, Allah says: "Wa idha waqa’alqaw lu ‘alayhim akhrajna lahum dabbatam minalardi tukallimuhum annannasa kanu biaayatina la yuqinun"; "And when the word shall come to pass against them, We shall bring forth for them a creature from the earth that shall wound them, because people did not believe in Our Communications ". Most Shiites believe the derived meaning of the word "Dabbah" in this verse is proof of Imam Ali's Return (Rajʿat) which is verified by some narrations. However, the Sunnis' view is completely different; according to some traditions, they consider the word as a strange and mythical animal. Despite this, both groups agree about the emergence of " Dabbatol-Ard" in the End Time (akhar al-Zaman) and consider it as a sign of the Judgement Day. As fundamental research, this paper aims to resolve the conflict between two Islamic sects. Also, it is a library and case study and examines the denotation of "Dabbatol-Ard" in the verses and narrations through different books and documents.