چکیده:
در ساماندهی مساجد دوره صفویه در اصفهان میتوان اصولی را یافت که بهعنوان زیرساخت تصمیمگیری طراحان این دوره برای طراحی نقوش و تزیینات بوده است. لذا پژوهش حاضر، سعی برآن دارد که با هدف یافتن میزان همگرایی این اصول با یکدیگر در طراحی تزیینات مساجد، به این سوال پاسخ دهد که مذهب شیعه چه تاثیری بر شکلگیری نشانههای تزئینی مساجد دوره صفوی در اصفهان از جمله مساجد امام و شیخ لطفالله داشته است. با استفاده از نتایج این پژوهش میتوان نشانههایی تزیینی را منطبق بر مذهب شیعه استخراج نمود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی بوده و از روش تطبیقی-مقایسهای جهت بررسی و استخراج تمایزات و تشابهات نقوش تزئینی دو مسجد شیخ لطفالله و امام اصفهان و با اتکا به منابع کتابخانهای صورت گرفته است. برای تفسیر محتوایی دادههای متنی از طریق فرایندهای نظاممند کدبندی، مقوله و تم سازی با تکنیک گراندد تئوری استفاده شده است. نتیجهگیری نهایی موضوع پژوهش با توجه به کدهای استخراج شده با استفاده از نرمافزار ATLASti از اسناد موجود و اطلاعات جمعآوریشده از نقوش تزئینی مربوط به مساجد امام و شیخ لطفالله اصفهان بهطور تفضیلی مورد بحث قرار گرفت. در معماری مذهبی دوره صفویه اصفهان، نوعی تشابه بین دو مسجد شیخ لطفالله و امام وجود دارد و اصول تعادل در این آثار رعایت شده است و حتی با در نظر گرفتن محدوده زمانی یکسان در ساخت و تزئین بنا، بازهم تنوع نقوش بین هر دو مسجد وجود دارد، اما با وجود تنوع در شکل گیاهها و گلها، رنگها نقوش گیاهی، خوشنویسی، تناسبات ریاضی و هندسی، آیات قرآنی در نهایت اصول اولیه ترسیم این تزئینات مشابه است
Introduction: As an integral part of man's spiritual beliefs, religion has always played an essential role in his life. The relationship between religion and art is such that in most cases, by looking at a work of art and analyzing the visual elements used in it, one can understand the beliefs of the creator of the work or in other words, the work of art is a reflection of an artist's beliefs. The topics and concepts of interest and emphasis of the Shiite religion Important and symbolic events from the Shiite point of view are part of the spatial theme of the religious holy buildings in different periods.
Methodology: This research has various study dimensions, so, different research methods are needed, like the Library method, Field method, and comparative-comparative method. The text content interprets through systematic coding and theme-building processes. Finally, the conclusion of the research subject was discussed in detail according to the codes extracted using ATLASti software from existing documents and information collected from decorative designs related to the mosques of Imam and Sheikh Lotfollah in Isfahan.
Results: All plant motifs are designed according to a basic principle and have their own rules, but the reason for their great variety is the placement of petals of different sizes and shapes. In some cases, even combining several flowers leads to the creation of a new design.
Geometric patterns have been appropriate in the principles of systematic lines. In the case of the qibla wall, its ratio is close to square, as well as the use of one-second ratio to determine the height of the altar and the intersection of one-second diameter and rectangular lines for the upper surface and the division of lateral spaces into two-height frames are common principles.
In the field of using hot and cold colors, the designers of the dome of Imam Mosque have generally used a ratio of close to 0.57 (cold to hot), while this amount reaches 0.25 in the dome of Sheikh Lotfollah. In the art of drawing and writing letters and words in Islam, the focus is on the vertical direction because it refers to the higher world and the oneness of God. In the art of architecture, this category has received special attention. Meanwhile, the letters "A" and "Lam", which symbolically refer to God and His greatness, are more prominent as an indicator of visual movement.
Conclusion: An important and prominent feature of Shiite art is Shiite religious themes and symbols in works of art. During the Safavid period, the formalization of the Shiite religion allowed Shiite architects to propagate their ideas more freely and reveal the Shiite worldview by creating religious spaces. It is the spirit and nature of Shiism.
خلاصه ماشینی:
در معماري مذهبي دوره صفويه اصفهان ، نوعي تشابه بين دو مسجد شيخ لطف اله و امام وجود دارد و اصول تعادل در اين آثار رعايت شده است و حتي با در نظر گرفتن محدوده زماني يکسان در ساخت و تزئين بنا، بازهم تنوع نقوش بين هر دو مسجد وجود دارد، اما با وجود تنوع در شکل گياه ها و گل ها، رنگ ها نقوش گياهي ، خوشنويسي ، تناسبات رياضي و هندسي ، آيات قرآني در نهايت اصول اوليه ترسيم اين تزئينات مشابه است .
به نظر مي رسد که تمام طبقات اين عالم با ريسمان به هم متصل اند که حرکت قسمت اول باعث به حرکت درآمـدن قسـمت آخر آن مي شود و همه اجزاء آن در حال حرکت در قوس نزولي و صعودي است ، يا عالم صغير نيز که همان نفس و عقل و طبع است ، دائما در تصاعد و تنازل است (١٧٥ :١٩٨٧ ,Abu-Lughod) لذا اين پژوهش دو مسجد شيخ لطف اله و امام که نمونه هاي برجسته دوره صـفوي هستند با هدف يافتن ميزان همگرايي يکديگر و دستيابي به اصولي براي طراحي تزيينات مقايسه کرده است ؛ زيرا به نظر مي رسد در ساماندهي نقش آثار اين دوران مي توان اصولي را يافت که به عنوان زيرساخت تصميم گيري طراحان ايـن دوره بـراي طراحـي نقـوش و تزيينـات عمـل مي نموده اند.