چکیده:
شهر مشهد که یکی از مقاصد مهم زیارتی و گردشگری ایران به شمار می رود، به دلیل وضعیت مناسب جغرافیایی و معدنی و همچنین سایر ظرفیتهای مربوطه به عنوان شهرجهانی گوهرسنگها اعلام شده است. گوهر سنگها گذشته از درآمدزایی و اشتغال زایی شگرفی که با خود به همراه دارند، مزایای فراوانی در زمینه های مذهبی، زیبایی، درمانی و... دارند که پتانسیل بهره گیری از آنها را در صنعت گردشگری دوچندان می سازد. گردشگری خلاق نسل جدیدی از گردشگری است که از دو سمت عرضه و تقاضا مورد توجه قرار گرفته است. یکی از مزایای این نوع از گردشگری ایجاد اعتماد در گردشگران برای خرید صنایع دستی اصیل می باشد، که این اعتماد به ویژه در زمینه صنایع دستی همراه با گوهرسنگ در شهر مشهد ضرورت دارد. هدف عمده از نگارش مقاله پیش رو شناسایی ابعاد و مولفه های گردشگری خلاق در حوزه گوهرسنگها در شهر مشهد با تمرکز بر بخش عرضه است. به همین منظور، پس از مرور ادبیات و تحلیل محتوایی آن ، مصاحبه نیمه ساختاریافته با 24 نفر از خبرگان حوزه گردشگری و گوهرسنگها، تحلیل مضمون داده ها به کمک نرم افزار MAXQDA20 انجام شد و چهار بعد(زیرساختی، مدیریتی،بازاریابی و محصولات و خدمات گردشگری خلاق) ، 13مضمون اصلی و 57مضمون فرعی استخراج شد. در بخش کمی 13 مضمون اصلی این پژوهش،جهت اولویت بندی در اختیار خبرگان حوزه گردشگری و حوزه گوهرسنگها قرار داده شد. نتایج بدست آمده با استفاده از روش تصمیم گیری سوارای فازی به ترتیب اهمیت وزن دهی شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد مهمترین مولفه های گردشگری خلاق در شهرمشهد در بخش عرضه مباحث مدیریتی و قانونی و اقتصادی می باشدو پس از آن به ترتیب اهمیت فرهنگ سازی و آموزش،استراتژی بازاریابی، فعالیتهای تبلیغی و ترویجی،ارتباطات و تعاملات،نوآوری و ایده پردازی،برندسازی، خدمات شهری، هویت و اصالت و فناوری به روز است.
Mashhad, one of the most important pilgrimage and tourism destinations in Iran, has been declared as a global city of gemstones due to its suitable geographical and mineral status as well as other related capacities. Apart from the tremendous income generation and job creation that they bring, gemstones have many benefits in the fields of religion, beauty, medicine, etc., which multiplies the potential of using them in the tourism industry. Creative tourism is a new generation of tourism that has has been considered from both supply and demand sides. One of the advantages of this type of tourism is creating trust among tourists to buy authentic handicrafts, which is especially necessary in the field of handicrafts with gemstones in Mashhad.The main purpose of writing this article is to identify the dimensions and components of creative tourism in the field of gemstones in Mashhad, focusing on the supply sector. For this purpose, after reviewing the literature, semi-structured interviews was conducted with 24 experts in the fields of tourism and gems, then thematic analysis was performed using MAXQDA20 software . four dimensions (infrastructure, management, marketing and creative tourism’s products and services) , 13 main themes and 57 sub-themes were extracted. In the quantitative part, the main themes obtained from the qualitative part of this research were provided to the same experts for prioritization. The results of experts’ prioritization were weighted using fuzzy SWARA decision making method. According to the findings, the most important components of creative tourism in Mashhad are managerial, legal and economic issues, followed by culturization and education, marketing strategy, promotional activities, communication and interaction, innovation and Ideation, branding, municipal services, identity and originality and up to date technology.