Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی تازه به نظام سبک شناسی زبان و هنر

نویسنده:

(7 صفحه - از 12 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : سبک، سبک‌شناسی، شعر، زبان، نثر، معماری، به‌نظام سبک‌شناسی زبان، محور، طبقه‌بندی، نگاه

خلاصه ماشینی:

"این‌هم پارامتر درستی نیست،به خاطر این‌که‌ وقتی می‌گوییم سبک دوره‌ی سامانیان واقعا چه چیزی منظورمان‌ است؟آیا واقعا سلسله‌ی سامانیان در اندیشیدن آدمی در آن دوره‌ دخالتی داشته است؟آیا سلطان محمود غزنوی جزء اندیشمندانی‌ بوده است که بتواند روی نوشتار آن دوره تأثیر بگذارد؟یا فقط به‌خاطر این که یک نوع طبقه‌بندی بشود. وقتی سراغ شاهنامه می‌روید،می‌بینید ابزارهای روی محور همنشینی آن‌چنان کنار هم قرار گرفته است که در ادبیات طولانی‌ پشت سر هم،مثلا اسفندیار کاملا معرفی می‌شود که لباسش‌ چیست،خودش کیست،اسمش چیست،شمشیرش را کجا بسته‌ است،گرزش را کجا دست گرفته است،چنان‌که دقیقا می‌توانید برای خودتان این افراسیاب را مجسم کنید. وقتی به خرابه‌های غزنی هم،که مربوط به معماری همان دوره است،نگاه می‌کنیم،می‌بینیم پنجاه ستون‌ را،که اکنون چیزی از آنها باقی نمانده و فقط خرابه‌های‌ ستون‌هایش مانده است،کنار هم زده‌اند برای این‌که نشان دهند این ستون است. تمام این آجرها و کاشی‌ها همه‌اش‌ نقاشی شده است،*بنابراین،وقتی‌ هم وارد فضای معماری دوره‌ی‌ صفوی می‌شوید همه‌چیز پیوسته‌ روی محور همنشینی،و بعد دائما بر روی محور جانشینی فضا طوری‌ انتخاب می‌شود که می‌مانید بالاخره‌ این چیست؟همان نقشه‌ای است‌ که وسط قالی می‌افتد،همان نقشی‌ است که وسط طاق می‌افتد. در زبان به‌خاطر این‌که فقط روی یک بعد می‌توان صحبت‌ کرد-یعنی وقتی صحبت می‌کنیم فط بعد زمان را داریم و وقتی‌ می‌نویسم بعد مکان را داریم استفاده از هم‌محور جانشینی و همنشینی کنار هم استفاده می‌شود. در زبان به‌خاطر این‌که فقط روی یک بعد می‌توان صحبت‌ کرد-یعنی وقتی صحبت می‌کنیم فقط بعد زمان را داریم و وقتی‌ می‌نویسیم بعد مکان را داریم استفاده از هم محور جانشینی و همنشینی کنار هم است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.