خلاصه ماشینی:
"تا همین چندسال پیش طبقهبندی ادبیات داستانی به«داستانهای علمی-تخیلی فمینیستی»اسباب حیرت و دلخوری بود و تصور روشنی از آن در اذهان وجود نداشت؛ دلخوری به خوانندگان پروپاقرص داستانهای علمی-تخیلی مربوط میشود که معتقد بودند زنان به ناحق وارد این مقوله شدهاند و حیرت و نداشتن تصور روشن به آنهایی مربوط میشد که لزوما خواننده نبودند و تصورشان از داستانهای علمی -تخیلی به دوران کودکی و ماجراهای«کینگ کنگ»(که در آن شاهزاده خانمی موطلایی از سرنوشتی که بدتر از مرگ است نجات مییابد)یا«جنگهای ستارهای» (که در آن شاهزاده خانمی موطلایی دنیا را از سرنوشتی بدتر از مرگ نجات میدهد)برمیگشت.
اما چنین نیست که فقط گووینت جونز با متمایز کردن انسان بهصورت مؤنث درصدد گروهگرایی کردن این زمینه باشد؛بلکه او در حوزهای قلمفرسایی میکند که حتی امروزه گرایش شدیدی به مفهوم دوگانهای از شخصیت در برابر فنآوری نشان میدهد و جایی که در داستانهای علمی-تخیلی در دورهای موشکها شخصیتهای اصلی بودند،امروزه شبکههای رایانهای این وظیفه را به عهده دارند.
تعهدش نسبت به امکانات داستانهای علمی-تخیلی،باورش نسبت به اینکه این نوع ادبی در ادبیات داستانی معاصر حرف اول را میزند و اینکه اینگونه داستانها با توجه به جایگاهشان در لبهء بران دانش و تلاش بشری از امتیاز زیادی برخوردارند با نگرش او نسبت به حیات فمینیسم در چنین داستانهایی کاملا همگام است و در همین جاست که بر مردان غلبه میکند،مثل آنها از خود سرعت و استقامت نشان میدهد ولی هرگز حتی برای لحظهای نمیکوشد تا یکی از آنها باشد.
نویسندگانی مثل گووینت جونز امروز،حضور دارند تا به مسایلی همچون علم،ماشین،زمان،حافظه و زبان بپردازند و نشان دهند که زنان ضمن علاقه به داستانهای علمی-تخیلی و وحشتناک اصول و مبانی آنها را نیز بلدند."