چکیده:
Set in 1950s Kissy Mess-Mess village in Sierra Lionne, Nabie Swaray’s tragedy, The Rape of Fatimah (1976) , demonstrates Africa’s diverse ideologies, tribal traditions, religious multiplicity and mythical, indigenous culture that marginalize women in a dominant patriarchal community. Fifteen year old Fatimah’s rape, by her step- father and uncle, as a sacrifice to attain chief- power, traumatically scars her physically and psychologically, depersonalizing her, robbing her of ‘voice’ and being. Diagnosed as bewitched, she is forced to participate in communal ceremonial practices of ritualism, mourning, witchcraft and marriage, to reaffirm her ascribed feminine role as a virgin bride, but fails and dies. Nene, woman avenger and guardian, is sister of Makalay, (Chief ‘s wife whom he murdered with their daughter ,to protect himself) , breaks free from the ‘male order’ by challenging “the categorization of womanhood’, asserting to her rapist husband that she is “not a woman’”. Her conjuring of ancestral spirits, her worship ritual, sacrificial ceremony and libations poured at Makalay’s grave, reassert her position and authority over patriarchy and the empirical world, through the supernatural. Similarly Makalay is powerfully repositioned as a ‘voiced’ ghost haunting Chief, driving him to insanity and death. Finally Fatimah gains supernatural power as a dead body in a coffin, knocking down her rapist uncle to his death. Calamity befalls the whole community when Chief murders his women clan. No longer marginalized, Swaray’s heroines are empowered through death and the supernatural, in a world where patriarchy cannot function. Swaray unearths African traditions, cult, customs, beliefs, legends and folklore as part of its generic character that allegorically marginalizes Africa from the rest of the world. “The dark continent” remains, like its women, shrouded in darkness, primitivism, and superstition as the dull tabule and the wailing women strike the end note of the tragedy of Fatimah and of Africa. 447 Annals of the Faculty of Arts
تقع احداث تراجیدیا "تبیه سواری" اغتصاب فاطیما (1976) فی عام 1950بقریه
'کیسی مس مس" بسیرالیون لتقدم الایدییولیجات الافریقیه المتنوعه والتقالید القبايلیه
والدیانات المختلفه والاسطوریه والثقافه الاهلیه التی تهمش النساء فی مجتمع دکوری
کاضحیه للحصول علی سلطه الزعامه یودیها ویصدمها جسدیا وسیکولوجیا: سارقا
لصوتهاء ماحیا لشخصیتها وکیانها. هما انها شخصت علی انها قد سحرت» ففرض
علیها المشارکه الجماعیه والاحتفالیه فی طقوس الحداد والسحر والزواج لکی توکد
دورها المنسوب الیها کانثی وعروس بکرء ولکنها تفشل وتموت.
اما 'تینی" فهی المر اءه المنتقمه و الواصیه,و هی اخت "ماکالای'(زوجه الزعیم
الدی قتلها عمدا هی وابنتها لکی یحمی نفسه). 'نینی" تتحرر من النظام الدکوری
بتحدیها اللتصنیف النسايی" موکده لزوجها المغتصب انها" لیست انثی". فان
تحضیرها لارواح الاجداد وطقوس العباده واحتفالیه الاضحیه والاراقه علی قبر
"ماکالای یعید هیکله منصبها ووضعها وسلطتها علی العالم الدکوری
والموضوعی من خلال اکتسابها لما هو خارق للطبیعه. تشبها فماکالای تعید
مکانتها بقوه کشبح متحدث یطارد الزعیم حتی الجنون والموت. واخیرا 'فاطیما'
تحصل علی قوه خارقه للطبیعه کجثه فی کفن تداهم وتضرب عمها المغتصب
حتی الموت. ان الهلاک یقع علی الجماعه عندما یقتل الزعیم عمدا نسوه اهله. ان
بطلات "سواری" التی لم تعد مهمشه تقوت من خلال الموت والقوه الخارقه للطبیعه
فی عالم لا تستطیع الدوکوریه ان تعمل فیه او تدیره.
ان "سواری' یکشف التقالید الافریقیه والعبادات والعادات والاعتقادات
والاساطیر والفولکلور الدی یشکل شخصیه افریقیا التی مجازا تهمشها عن بقیه
العالم. ان القاره المظلمه تظل مثل نسايها مکفنه بالظلام والبدايیه والخرافه بینما
تدق الطبول وتولول النساء معلنه النهایه التراجیدیه لفاطیما وافریقیا.