خلاصه ماشینی:
"این پدیده جدید نه آن قدمت کهن را دارد که به تنهایی وجود خودش را ثابت کند و نه استقلال دیگری را(فیلم)به قول«آرون کوپلن»کار آهنگساز آن است که از طریق موسیقی فیلم قدرتی دراماتیک و ارزشی هیجانی به فیلم بیفزاید.
در سال 1950«آلن تورسون»در هفتمین کنگرهی بین المللی موسیقی فلورانس افرادی که بدون داشتن علم موسیقی در این راه قدم میگذارند را مورد خطاب قرار میدهد که«آنچه یک آهنگساز فیلم نیاز دارد یک آهنگساز است!»آهنگساز فیلم باید از زیباشناسی تصویری و درک سینمایی برخوردار باشد تا موسیقی را برای برجسته نشان دادن یا خلق حالتهای روانی،بازگو کردن افکار پرسوناژ یا نشان دادن یک وضعیت دیدهنشدنی به کار ببرد.
» آهنگساز فیلم باید به این نکته واقف باشد که ما در جامعهای زندگی میکنیم که پس زمینههای تصویری خیلی بیشتر از پس زمینههای شنوایی است و به قول«ارنست لین گرن»، نظریهپرداز موسیقی فیلم،بهرهگیری از موسیقیهای معروف به فیلم آسیب میرساند.
البته ما دو نوع موسیقی داریم،یکی فقط در فیلم وجود دارد و دیگری حتی خارج از فیلم هم میتواند به صورت کاست و سیدی پخش شود و مخاطب داشته باشد».
در حال حاضر موسیقی سریالهای تلویزیون بیشتر جنبهی جذب مخاطب را ایفا میکند تا بوجود آورندهی فضایی قانعکننده برای زمان و مکان هرچند باید این واقعیت که کبوتر با کبوتر باز با باز/کند همجنس با همجنس پرواز را پذیرفت که موضوع بسیاری از سریالها نمیتواند سنگینی یک موسیقی جدی و خوب را به دوش بکشند ولی اینگونه ساده گذشتنها میتواند آنچنان ضربات جبرانناپذیری بر پیکرهی فیلم وارد کند که بعد از مدتی «نه از کشتی اثری بماند نه از کشتیبان»."