خلاصه ماشینی:
"در کنار عنوان فولکلور علاوه بر فولکورهای حقیقی،موسیقی کشورهای غربی،چین،هند، بالی و ایران دیده میشود؛یعنی همهء این موسیقیهای تکامل یافته و دارای تئوری دقیق و سنجیده فولکلور محسوب میشوند!) اگزوتیسیسم1 (exoticism) همیشه اینگونه تصور و برداشت میشود که موسیقی دیگر فرهنگها باید معیار قواعد و قوانین موسیقی غرب سنجیده شود با این نگرش انواع دیگر موسیقی تنها به عنوان حالتهای خاصی از طرحهای اولیه موسیقی غرب و یا اغلب موسیقیای تکاملنیافته و یا به عنوان اندیشههای خام موسیقایی قلمداد میشوند که طرحها،ایدهها،اصوات و آواهای آن را میتوان بدون از دست دادن ماهیتشان در موسیقی غرب به کار گرفت-یعنی همان جاذبه اگزوتیسیم.
وقتی گفته میشود یک نوازنده اروپایی سیتار هرگز قادر به درک نیروی جادویی و سحرآمیز آن)نیست و یا تنها موزیسینهای آفریقایی دارای حس واقعی دریافت ضرب هستند؛حسی که برآمده از زندگی روزمره آنهاست به هیچوجه نشاندهنده فروتنی و تواضع اروپاییان نیست بلکه کاملا برعکس آنها با اظهار این مطالب به این نکته اشاره میکنند که موسیقی دیگر فرهنگها جهانی نیست و در عین حال که جاذبهای مفتونکننده در خود نهان دارد همانند زبانشان تنها محدود به همان منطقه است این موسیقی برای آنان هنر نیست بلکه مانند یادگاری و کارتپستالی از سرزمینهای دور است."